KTH föreslår Peter Gudmundson som ny rektor

Publicerad 2007-09-03

KTHs styrelse föreslår Peter Gudmundson, professor i materialmekanik på KTH, som ny rektor. Det formella beslutet om ny rektor tar regeringen senare i höst.

– Peters långa erfarenhet av forskning och undervisning kompletterad med hans industriella erfarenhet från både mindre och större företag är en fantastiskt bra grund för att leda arbetet med att vidareutveckla KTH, säger KTHs styrelseordförande Cecilia Schelin Seidegård.

Peter Gudmundson, 52, finns i dag i toppen av den akademiska ledningen för KTH, som fakultetens prodekanus.

– Jag är förstås mycket glad över att bli föreslagen och känner mig oerhört sugen på att få leda arbetet med att utveckla KTH vidare till ett internationellt tekniskt toppuniversitet. Jag vet av erfarenhet vilken fantastisk samlad kompetens som finns på KTH. Tillsammans med våra duktiga studenter är det en stadig grund att bygga vidare på, säger han.

Efter att KTHs förre rektor Anders Flodström utsågs till universitetskansler i våras, har nomineringsprocessen varit snabb och effektiv med många högt kvalificerade sökande. En helt enig styrelse står bakom nomineringen av Peter Gudmundson.

Peter Gudmundson är sedan 1993 professor i materialmekanik på KTH, där han även har gått sin civilingenjörsutbildning i teknisk fysik, och disputerat i hållfasthetslära. Mellan 1993 och 2005 ledde han arbetet på institutionen för hållfasthetslära på KTH.

Hans akademiska bana kompletteras med industriella erfarenheter från bland annat Brown Boveri i Schweiz och ett konsultbolag i Vaxholm. En erfarenhet av helt annat slag är elitserieishockey i AIK under studieåren på KTH.

Det formella beslutet om ny rektor tas av regeringen under hösten efter hörande av fakultetsnämnd, studentkår och arbetstagarorganisationerna på KTH. KTHs personal kommer att ha möjlighet att träffa Peter Gudmundson vid en hearing 21 september.

Magnus Myrén

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se