Företag hotas av brist på högskoleingenjörer

Publicerad 2009-02-24

Sju av tio företag anser att bristen på högskoleingenjörer riskerar att inverka negativt på deras organisation. Det visar en undersökning från KTH där 134 av Sveriges största teknikföretag svarar på det framtida behovet av högskoleingenjörer.

Tillsammans med undersökningsföretaget YouGov Zapera har KTH kartlagt behovet av högskoleingenjörer. 200 teknikföretag med över 20 anställda tillfrågades och 181 svarade.

134 av företagen hade högskoleingenjörer anställda och 68 procent svarade att de har behov av att nyanställa högskoleingenjörer de kommande tre åren. Totalt 87 procent av företagen ansåg att högskoleingenjörer kommer att vara attraktiva på den framtida arbetsmarknaden.

– Det är med andra ord ett utmärkt tillfälle att studera i tre år och vara färdigutbildad lagom till när konjunkturen förväntas vända uppåt igen, säger Eva Malmström Jonsson, vicerektor för studentrekrytering vid KTH.

Rekryteringsbehovet av ingenjörer väntas öka till följd av strukturförändringar och pensionsavgångar. Med nuvarande antal studenter på högskoleingenjörsutbildningarna kommer tillgången i ett längre perspektiv inte motsvara efterfrågan.

82 procent av de företag som anger att de har ett stort rekryteringsbehov, tror att det kommer råda en framtida brist på högskoleingenjörer. Störst behov av att rekrytera högskoleingenjörer har företag med över 1000 anställda samt företag med mellan 50-99 anställda

Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se