Tolv svenska lag till delfinal i programmerings-VM

Publicerad 2006-11-16

Den 17–19 november samlas de bästa programmerarna bland norra Europas IT-studenter på KTH för att tävla i de Nordeuropeiska mästerskapen i datorprogrammering. Av de 42 lag som kvalificerat sig till tävlingen är inte mindre än tolv svenska.

Tävlingen är samtidigt regionsfinal i programmerings-VM för universitet och högskolor, och de två bästa lagen i helgens tävlingar går vidare till VM i Tokyo 2007. Förutom de nordiska länderna ingår Storbritannien, Tyskland, Irland, Luxemburg, Belgien och Nederländerna i regionen.

– Det här är förmodligen den hårdaste regionsfinalen i världen. De lag som går vidare härifrån kommer alltid högt upp i prislistan på VM. Det holländska lag som kvalificerade sig till världsfinalen i fjol slutade på fjärde plats, säger Fredrik Niemelä som är tävlingsledare.

Förra året tävlade över 5 600 lag från 84 länder om 85 finalplaster. Sverige har haft lag med i världsfinalen de senaste sex åren och alltid kommit bland de 20 främsta. Som bäst har ett lag från KTH kommit på andra plats.

Läs mer på tävlingens webbplats

Kontaktperson: Fredrik Niemelä, 0703-629 798

niemela@nada.kth.se