Här är prislappen för utomeuropeiska studenter

Publicerad 2010-09-08

"KTH kan och ska jämföra sig med de mest framstående internationella universiteten när det gäller kvalitet och prissättning. Vi är inte intresserade av att vara ett lågbudgetalternativ". Det säger KTH:s rektor Peter Gudmundson i samband med att den nya prislappen för utomeuropeiska studenter nu klubbats igenom.

KTH:s rektor Peter Gudmundson

145 000 kronor per 60 högskolepoäng och läsår. Så mycket kommer det att kosta för tredjelandsmedborgare att studera vid KTH. Ett undantag görs, och det är arkitekturskolan där prislappen ligger på 245 000 kronor per läsår/60 högskolepoäng.

Detta är resultatet av att riksdagen den 21 april antog regeringens propostion om avgifter för utomeuropeiska studenter.

Bakom prislappen ligger bland annat en marknadsbedömning, men det ska givetvis även täcka de kostnader som KTH kommer att få.

– Det gäller att ha ett pris som så gott som möjligt stämmer överens med KTH:s kvalitet i ett internationellt perspektiv. Arkitektprislappen är högre eftersom det är en mer lärarintensiv utbildning, säger Peter Gudmundson.

Han tror samtidigt att antalet studenter från tredjeland kommer att minska de första åren. I förlängningen ska dock tappet hämtas in.

– Med tiden hoppas jag att vi kan komma tillbaks till de volymer som vi har idag. Vi kommer att bygga upp ett eget stipendieprogram med finansiering från olika externa aktörer. Det kan var företag, stiftelser eller privatpersoner. För fyra regioner i världen har vi också utsett regionansvariga som har till uppgift att hitta vägar till betalande studenter från dessa regioner, säger Peter Gudmundson.

Han tillägger att strategiskt utvalda utbildningsmässor är ytterligare ett instrument för att värva fler betalande studenter.

– Vi kommer också att marknadsföra utbildningarna mot studenter som själva betalar för utbildningen, säger Peter Gudmundson.

För mer information, kontakta KTH:s rektor Peter Gudmundson på 08 - 790 70 01 eller rektor@kth.se.

Peter Larsson