KTH så in i Norden bäst på programmering

Fredrik Niemelä, coach för de medverkande KTH-lagen
Publicerad 2009-10-05

Efter en fem timmar lång och hård kamp i avancerat kodknackande tog Kungliga Tekniska högskolan ledningen och gick hem som segrare. Enligt det vinnande lagets coach Fredrik Niemelä innebär segern i nordiska mästerskapen i programmering att det ser ljust ut inför kvalet till programmerings-VM i november.

I lördags avgjordes nordiska mästerskapen i programmering på ett tiotal universitet i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Vinnare blev ett lag från KTH bestående av Elias Freider, Gustav Larsson och Lukáš Polácek.

– Vi hårdtränade inför tävlingen, så det kändes skönt att det betalade sig, säger Fredrik Niemelä, coach för de medverkande KTH-lagen.

Efter 5 timmars kamp placerade sig KTH-laget på första plats, med lag från Helsingfors universitet och NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) på andra respektive tredje plats.

Det vinnande KTH-laget låg länge en bra bit ner i resultatlistan, men med 90 minuter kvar av tävlingen gick de för första gången upp i ledning.

– Det är kul att ett nytt lag som tidigare inte tävlat i sammanhanget kliver fram och vinner. Resultatet är dessutom väldigt lovande inför det tuffa VM-kvalet i Tyskland i början av november, säger Fredrik Niemelä.

De svenska mästerskapen 2009 (som är en del av nordiska mästerskapen) slutade med en dubbel KTH-seger och Lunds Universitet på bronsplats.

Segrarna innebär att KTH vunnit svenska och nordiska mästerskapen 8 år i rad, och att KTH behåller ledningen i maratontabellerna för både svenska och nordiska mästerskapen.

Totalt 192 lag deltog i nordiska mästerskapen i programmering, och 93 lag deltog i de svenska mästerskapen.

För mer information, kontakta Fredrik Niemelä niemela@csc.kth.se eller telefon 073 - 377 83 05.

Peter Larsson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se