Appen som svenska museer älskar

NYHET

Publicerad 2012-03-19

Audioapps. Så heter företaget och den nya appen till Iphone och Android-mobiler som båda fått en flygande start. Två säljmöten har resulterat i lika många kunder för de två unga KTH-studenternas företag. Ett bolag som tillverkar en smartphonebaserad guide till Sveriges konstgallerier och museer.

KTH-studenterna Klas Moldéus och Ludvig Persson har utvecklat en app för Iphone och Android som älskas av svenska museer.

På kort tid har Audiapps fått både Thielska Galleriet och Nationalmuseum på kroken. Företaget drivs av de båda konst- och museiintresserade KTH-studenterna Ludvig Persson och Klas Moldéus, och hjälp med att starta och utveckla bolaget har de fått av KTH:s studentinkubator Student Inc.

– Vi har hittills träffat två museer. Båda nappade direkt. Ansvariga på Thielska Galleriet var till och med så upprymda att de ville ha betaversionen av appen innan den var riktigt färdig, och det till en utställning som skulle invigas sju dagar senare, säger en uppenbart nöjd Ludvig Persson.

Och nöjd har han all anledning att vara. Thielska Galleriet räknas som ett av Sveriges förnämsta konstmuseer.

Upptakten till företaget Audioapps och utvecklandet av appen med samma namn bottnar i ett grundmurat intresse för museer och konst berättar kollegan Klas Moldéus. Men att komma konsten in på livet är inte alltid enkelt, särskilt inte bland unga, något både Ludvig och Klas identifierat som ett problem. Ett annat dilemma är den ålderdomliga teknik som idag finns på landets olika museum. Den erbjuder ingen överblick över utställningen.

– Som besökare har man ingen aning om när guiden har pratat klart. Är det 20 sekunder eller 20 minuter kvar? Kan jag avbryta nu? Tekniken lämnar en hel del i övrigt att önska, säger Ludvig Persson.

För att råda bot på detta och kunna bidra till att fler unga får upp ögonen för konst och museum, har han alltså tillsammans med Klas Moldéus utvecklat en app till Iphone och Android-telefoner. Med Audioapps har varje besökare en egen guide i fickan, och med enkel navigation erbjuder appen ytterligare fördjupning i verken och ett mer personligt museibesök.

– Vår idé är att presentera konsten på ett nytt, modernt och annorlunda sätt, med hjälp av både video, olika ljud och tal. Museer sitter på så otroligt mycket kunskap som kan krydda upplevelsen. De gör dessutom gärna arbetet att ta fram jättegedigna guider om bara förutsättningarna finns, till exempel via Audioapps, säger Klas Moldéus.

Så här ser appen Audioapps ut i Iphone.

Företaget Audioapps som sådant är uppbyggt runt försäljning av abonnemang, vilket gör att det museum som använder tjänsten inte är låst till en superdyr investering i en egen it-plattform.

– Vi säljer en apptjänst som företag kan köpa prenumerationer på. Sedan kan konstgalleriet eller museet välja att ta betalt för appen av sina kunder, välja att ta betalt för en specifik museiguide eller helt enkelt låta app och/eller guide vara gratis, säger Klas Moldéus.

Ytterligare en fördel med Audioapps är att museet kan komma till besökaren, och inte enbart tvärtom som är fallet idag. Information om nya utställningar kan lätt skickas ut till dem som har appen installerad, och på så sätt blir det lättare för museer och konstgalleriet knyta besökarna närmare till sig och se till att de återkommer.

– Jag visade för övrigt appen för min farfar häromdagen. Han blev helt lyrisk eftersom det var första gången som han kunnat "gå på ett museum" på över tio år, säger Ludvig Persson.

Någon risk för att besökarna bara laddar ner guider och stannar hemma ser han dock inte.

– Folk slutar inte gå på museum bara för att det säljs konstböcker, och de slutar knappast att resa bara för att tv-program innehåller resereportage, säger Ludvig Persson.

Kan appen användas i andra sammanhang?

– Absolut. Vi har varit i kontakt med Lidingö Stad som visat ett mycket stort intresse för Audioapps, och då i syfte för att använda den för kultur- och stadsvandringar. Så även där finns det en stor potential, säger Klas Moldéus.

För mer information, kontakta Klas Moldéus på 070 - 738 49 92 / moldeus@kth.se eller Ludvig Persson på 070 - 730 71 21 / ludperp@kth.se.

Peter Larsson

Här hittar du Audioapps webbplats: www.audioapps.se