KTH:s rektor Peter Gudmundson och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding inviger byggstarten med att vattna en nyplanterad ek. (Foto: Håkan Lindgren)

Campus Albano börjar byggas

Albano, campus Albano

Publicerad 2015-12-01

Startskottet har gått för bygget av campus Albano, som knyter ihop KTH och Stockholms universitet med varandra. Om fem år beräknas lokaler stå klara för KTH:s fysik- och kemiforskare att flytta in i.

Planerna för att bebygga Albano-området började dras för över tio år sedan. I våras gav mark- och miljööverdomstolen slutligen ja till det stora byggprojektet och i måndags markerades byggstarten med att en ek planterades.

– För KTH:s del innebär det en välkommen utveckling där våra universitetsområden knyts närmare varandra vilket förhoppningsvis kommer att ge synergieffekter inom såväl forskning som utbildning och studentbostäder, säger rektor Peter Gudmundson.

Förutom 100 000 kvadratmeter utbildnings- och forskningslokaler kommer campus Albano rymma 1 000 student- och forskarlägenheter. Det kommer även finnas restauranger och caféer liksom lokaler för kulturella aktiviteter och kommersiella ytor där man kan handla mat, böcker och liknande.

Till största delen kommer lokalerna tas i bruk av Stockholms universitet, KTH kommer att hysa två byggnader närmast AlbaNova, dit institutionerna för Teoretisk fysik och Teoretisk kemi väntas flytta in.

Även universitetssamerbetet Vetenskapens hus flyttar till Albano, och eventuellt labbverksamheter från KTH:s campus Kista och AlbaNova.

Utvecklingen av campus Albano ska ske i samklang med naturen och ta hänsyn till den biologiska mångfalden. Målet är att bli en förebild inom hållbart stadsbyggande – en forskargrupp vid Stockholm Resilience Centre och KTH Arkitektur har deltagit i planeringen med synpunkter och förslag med utgångspunkt i socialekologisk stadsdesign.

Förhoppningen är att campus Albano ska bli en knutpunkt i ett samlat universitetsområde som sträcker sig från Stockholms universitet i norr, gamla Konstfack med Stockholms dramatiska högskola vid Gärdet i öst, via områdena för Kungliga Musikhögskolan, Gymnastik- och idrottshögskolan och KTH över till Hagastaden med Karolinska Institutet i väst.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se