Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida
Som en del av KTH:s konferens Citymoves förvandlades olika områden runt om i Stockholm. En vändplats på Åsögatan blev en tillfällig park. (Foto: Camilla Cherry)

Framtidens stad - så kan den bli

Publicerad 2015-06-02

Färggranna blomsterlådor, knallorange sol- och parkstolar på grönt konstgräs och några meter sandstrand. En trist vändplats omvandlades till en liten park, som en del av den internationella KTH-konferensen Citymoves om framtiden stadsmiljö.

KTH hade bjudit in experter och politiker från hela världen för att diskutera stads- och trafikplanering. Men allt var inte snack. På eftermiddagen begav sig deltagarna ut i verkligheten och besökte så kallade walkshops som anordnats runt om i Stockholm. Då tittade man närmare på olika platser som gjorts om för att visa lite mer människovänliga alternativ i en biltät miljö.

I hörnet Åsögatan/Götgatan på Södermalm började arbetet med att göra om vändplatsen och lastzonen till den tillfälliga parken Pallis redan klockan sex på morgonen. Det mesta var på plats när några konferensherrar och -damer kom promenerande. En av dem var Eva-Lindh-Båth, vice ordförande i Cykelfrämjandets Stockholmskrets, som satt ner en stund och lät sig inspireras.

–Det handlar inte om att förbjuda bilarna, vi vill bara få dem att sakta ner farten. Och det tror jag går om vi smalnar av gatorna genom att placera ut stora, fina blomsterlådor.

Som trafikborgarråd gjorde Janette Sadik-Khan stora förändringar i New York City.

Janette Sadik-Khan var tidigare trafikborgarråd i New York City och en av huvudtalarna på konferensen. Hennes schema var tajt med många walkshops att hinna med.

– Sådana här pop up-parker är jättebra för att visa på vilka möjligheter som finns. Allt behöver inte planeras i tio år, sa hon.

Sadik-Khan förändrade New Yorks stadsbild radikalt, bland annat genom att göra om trafikstinna Time’s square till en bilfri zon.

– Det var precis så här vi började och till slut hade vi omvandlat 60 ytor till gröna områden. En del personer var så klart skeptiska i början, men våra undersökningar visar att alla tjänade på det. Butiksägarna ökade sin omsättning och antalet trafikolyckor sjönk.

Walkshoparna runt om i Stockholm var öppna event. Många stannade till för att se vad som var på gång och en del slog sig ner för att njuta av solen.

Stadsbyggnadsforskaren Alexander Ståhle har Iett ett forskningsprojekt om framtidens städer på Arkitekturskolan vid KTH. Han har också arrangerat konferensen Citymoves som han var väldigt nöjd med:

– Den visar på forskningens viktiga roll i samhället. Utan den hade diskussionerna här idag snarare varit åsikts- än faktabaserade, sa Alexander Ståhle och fortsatte:

– Det jag tar med mig är att det finns en fullständig konsensus om att städernas trafiksystem måste ställas om för att gynna gångtrafikanter och cyklister. Bilismen står i vägen för människors livskvalitet. Bilstaden är inte längre framtiden.

Text: Kerstin Sundmark

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2015-06-02