Många gymnasister vallfärdade till KTH för att inspireras till samarbete med KTH:s forskare kring sitt gymmnasiearbete. (Foto: Håkan Lindgren)

Fullsatt när forskare inspirerade gymnasister

Publicerad 2016-06-13

När elever erbjuds att göra sina gymnasiearbeten med forskare från KTH och Vetenskapens hus dyker de upp i hundratal. Här får de en möjlighet att fördjupa sina kunskaper och inspireras.

– Det är faktiskt över 500 anmälda så förhoppningsvis så fyller vi KTH:s största sal – det blir spännande. Vi ska informera om hur samarbetet kan ske runt gymnasiearbetet med KTH och Vetenskapens Hus. Hur de ska gå till väga helt enkelt, säger Marcus Angelin, KTH Gymnasienod.

Under 90 späckade minuter varvas hårda fakta om hur arbetet ska genomföras med inspiration, bland annat från professor Åsa Emmer. Hon är en av de närmare 100 forskare, lärare och doktorander som engagerat sig för att hjälpa gymnasisterna.

– Några av dem som presenterar sina arbeten i kväll har varit i vårt labb och jag har hjälpt dem att komma igång med arbetet. De får ganska mycket hjälp om de vill och själva visar engagemang och entusiasm, säger Åsa Emmer, professor i analytisk kemi.

De två som avslutar kvällens föreläsning är Elina Johansson och Martin Hansén från Tullinge gymnasium. Själva menar de att utan KTH och Åsa Emmer hade de inte lyckats med sitt gymnasiearbete.

– Vi ville undersöka rester av bekämpningsmedel på vindruvor och vår skola hade inte möjligheten till det, så vi fick hjälp av KTH, säger Elina Johansson.

Gymnasiet har inte tillgång till den utrustning som krävdes för att genomföra en sådan undersökning, menar Martin Hansén.

Efter en kväll fylld av information och inspiration har Tove och Dag från Kungsholmens gymnsium lite olika syn på vad som var höjdpunkterna.

– Den bästa delen var informationen om hur man skriver rapporter, även om vi gått igenom det tidigare. Det kändes viktigast, säger Tove.

– Jag tycker tvärtemot. Rapportskrivande har vi redan gått igenom så många gånger. Istället var redovisningen som de elever som redan skrivit sina arbetet det mest intressanta, säger Dag.

Nu återstår att bestämma ämne och hitta forskare att samarbeta med, antingen på KTH eller något annat lärosäte, menar Tove.

– Men först av allt är det dags för sommarlov, så tar vi tag i detta igen efter sommaren, fyller Dag i.

Kvällen som KTH:s Gymnasienod och Vetenskapens hus arrangerade innehöll bland annat föreläsningen ”Kom igång med ditt gymnasiearbete!” med Anders Blomqvist, ämnesansvarig på Vetenskapens Hus och doktor i medicinsk bioteknik.
Samt inspirationsföreläsning: ”Analytisk kemi – att mäta i mat, människa och miljö" av Åsa Emmer, professor i analytisk kemi, KTH.
Under rubriken  ”Gymnasiearbetet - så gjorde vi”, berättade Elina Johansson och Martin Hansén, Tullinge gymnasium, och Edvin Landvik, Täby Enskilda Gymnasium, mer om sina samarbeten med KTH och Vetenskapens hus.
Mer om Gymnasiearbeten på KTH och Vetenskapens Hus hittar du här .

Text: Magnus Pahlén Trogen

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se