Fyra KTH-forskare får byggpris

Publicerad 2015-05-06

Hallå där Berit Brokking Balfors, du är en av fyra forskare från skolan för arkitektur och samhällsbyggnad på KTH som får del av Sigge Thernwalls Stora Byggpris 2015. Hur känns det?
- Jätteroligt! Jag är både glad och tacksam.

KTH:s mottagare av Sigge Thernwalls Stora Byggpris 2015 från vänster Costin Pacoste, Berit Balfors, Bo Olofsson och Ulf Håkansson. (Foto: Ramböll)

Du och Bo Olofsson får dela på 100 000 kronor för som det står i motiveringen ” för ett mycket framgångsrikt arbete inom samhällsbyggnad på miljöns villkor med särskild betoning på utveckling av transportinfrastruktur och för den implementering av kunnandet som de fört in i byggsektorn”. Vad är det ni har gjort?

– Bosse och jag har sedan början av 1990-talet arbetat tillsammans i olika forskningsprojekt. De senaste fem åren har vi tillsammans med en rad andra forskare jobbat i ett stort forskningsprogram som heter GESP (Environmental assessment of road geology and ecology in a system perspective) som är en av Formas strategiska satsningar. GESP fokuserar på att utveckla kunskap som leder till att planering, byggande och underhåll av vägar sker på ett så miljömässigt uthålligt, energieffektivt och kostnadseffektivt sätt som möjligt.

Jag tycker att det är en förmån att få jobba tillsammans med Bosse som är professor i miljögeologi, han är en stor inspiratör inte bara för oss forskningskollegor utan också för studenterna. Bosse har vid flera tillfällen blivit vald till årets bästa lärare på KTH.

Fyra av åtta pristagare kommer från KTH. Dina kollegor Ulf Håkansson och Costin Pacoste prisas också för sina insatser. Vad säger det om branschens syn på KTH:s byggforskning?

– Ulf Håkansson som är adjungerad professor på Vägtekniks laboratorium har utvecklat ny injekteringsteknologi vid tätning av till exempel tunnlar och bergrum. Costin Pacoste är adjungerad professor på avdelningen för brobyggnad och han har tagit fram nya forskningsresultat för dimensionering av konstruktioner. Ulfs och Costins forskningsarbete är av stor betydelse för svenska företag i branschen.

Det visar att branschen anser att den forskning som bedrivs på KTH är framgångsrik och ett viktigt bidrag till kunskapsutveckling inom samhällsbyggnadssektorn. Det är ett viktigt erkännande för den forskning som bedrivs på här.

Priset delas ut av företaget Ramböll och samverkan med industri och näringsliv är en viktig byggsten i KTH:s arbete. Är det extra viktigt inom just samhällsbyggnad?

– Jag tycker att kopplingen mellan praktik och forskning är särskilt angelägen inte minst när det gäller att möta de stora komplexa frågeställningar som samhällsbyggnadssektorn står inför. För att lösa framtidens utmaningar måste vi samverka och därför är det också viktigt att utveckla former för samverkan, där akademin tillsammans med olika aktörer i näringslivet kan ta fram nya innovativa lösningar som bidrar till hållbar samhällsbyggnad.

Läs mer om priset här

Berättat för: Jill Klackenberg