Ada Lovelace, Danica Kragic och Hedy Lamarr - tre giganter vars insatser inom teknik är banbrytande.

Giganter visar vägen till KTH

GIGANTER

Publicerad 2015-02-18

– Att veta att andra gått före och lyckats är otroligt viktigt. Förebilder både inspirerar och ger energi.
Det säger Eva Malmström Jonsson, prorektor på KTH, om kampanjen "Giants" som ska få fler kvinnor att söka sig till KTH:s utbildningar inom data, IT och elektroteknik.

Listan över förebilder kan göras lång och i kampanjen som bland annat består av en film och på en webbplats presenteras ett pärlband av framstående forskare som på olika sätt bidragit till det samhälle vi har i dag.

Från 1800-talets Ada Lovelace, amerikanskan som kallas den första dataprogrammeraren till Danica Kragic, robotforskare på KTH. De är två av de 16 giganter som med sina banbrytande insatser inom teknik tar plats i kampanjen.

– Mycket har hänt. Totalt är 35 procent av våra studenter kvinnor, men mycket finns kvar att göra - särskilt inom det här området.

Eva Malmström Jonsson, prorektor KTH.

På civilingenjörsprogrammen inom data, IT och elektroteknik ligger andelen kvinnliga studenter på 16, 24 respektive 13 procent. Att snedfördelningen ökar ju högre upp i den akademiska hierarkin man kommer är också en sedan länge känd verklighet.

– Vi ingenjörer är ju problemlösare – jag förstår inte att det här ska vara så svårt, säger Eva Malmström Jonsson, som för 15 år sedan var bestämt emot kvotering, men numera tycker att utvecklingen mot ett jämställt universitet går förvånansvärt, och alldeles för, långsamt – trots diverse diskussioner och satsningar.

Och därför tål det till synes självklara svaret på frågan om varför det är viktigt att sägas högt igen.

– Av flera skäl och på olika nivåer. Det handlar om kvalitet. Våra avnämare i näringslivet efterfrågar kvinnliga ingenjörer, tjejer slutför sina studier i högre grad och arbetsmiljön blir garanterat bättre när olika förmågor och kompetenser får samsas. Mångfald i stort genererar energi.

Ytterligare en aspekt är att antalet måste vara tillräckligt stort så att det på allvar påverkar strukturerna.

– Det krävs en kritisk massa.

Eva Malmström Jonsson poängteraratt skevheten oftast inte är medveten utan sitter i kultur och traditioner – i väggarna. Ingen vill medvetet vara icke-inkluderande.

–Jag brukar säga att KTH:s anor och traditioner är en otrolig styrka för ett lärosäte, men kan just i sådana här frågor vara en begränsning. Allt var inte bättre förr. För att attrahera tjejer handlar det inte om att ändra programmen utan att snarare kulturen i hur man bemöter, berättar, involverar och engagerar alla studenter till vardags på KTH.

Har du själv haft någon förebild?

– Ja, jag hade en fantastisk kemilärare i skolan! Det är nog till stor del hennes förtjänst att det blev kemiprogrammet på KTH. Sara Mazur, forskningschef på Ericsson, som finns med i kampanjen är ju ett otroligt inspirerande exempel.

Vad hoppas du av ”Giants”?

–Dels att vi får in fler tjejer i reella tal, dels att det blir en snackis. Vi behöver hjälpas åt inom hela akademin.

Vad tycker du om kampanjens tagline: ”The future is too important to be left to men?”

– Sant – så sant.

Text: Jill Klackenberg

Fakta: Giants

Kampanjen kommer att pågå fram till sista ansökningsdag 15 april. Den består bland annat av inspirerande material, filmer och bilder som berättar om 16 kvinnliga forskare från 1800-talet och fram till idag samt ett direktutskick till gymnasietjejer. Dessutom finns material om KTH:s utbildningar på området och vilken typ av arbete man kan få efter examen. Läs mer på www.kth.se/giants