Han utses till global svensk

ÄRA

Publicerad 2015-05-13

KTH-studenten Abhishek Neupane har precis tilldelats utmärkelsen "Global Swede". Det är för femte året i rad som utmärkelsen ges till utländska studenter knutna till svenska lärosäten för att de gjort utomordentligt bra ifrån sig inom områdena innovation och entreprenörskap.

Abhishek Neupane.

Det var igår som närings- och innovationsminister Mikael Damberg tillsammans med Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe delade ut Global Swede till 22 studenter på ett antal svenska universitet och högskolor.

Global Swede är en del av regeringens och Svenska institutets långsiktiga relationsbygge med internationella studenter i Sverige. Syftet är uppmuntra och engagera studenterna som Sverigeambassadörer, som framtida resurs för svenskt näringsliv och marknadsföring av Sverige som destination för högre utbildning.

Det vill säga att uppmärksamma studenter som förhoppningsvis kommer att verka som goda ambassadörer för Sverige i det land de sedan väljer att bo.

– Global Swede är ett sätt att främja svensk export. Genom att uppmärksamma internationella toppstudenter knyts värdefulla kontakter som långsiktigt gynnar svensk utrikeshandel, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

På KTH var det Abhishek Neupane som fick ta emot utmärkelsen. Han studerar för närvarande mastersprogrammet Industrial Management och har förutom goda studieresultat även jobbat hårt för att uppmuntra andra masterstudenter till att göra lika fina framsteg.

Abhishek Neupane får också ta emot priset på grund av sitt stora engagemang i olika student-, näringsliv och alumniarrangemang.

Text: Peter Larsson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se