Hawking föreläser om svarta hål

FYSIK

Publicerad 2015-07-17

Den världsberömde brittiske fysikern Stephen Hawking kommer till Stockholm den 24 augusti. En föreläsning för allmänheten om svarta hål och deltagande i en historisk konferens om Hawkingstrålning står på agendan.

I augusti samlas några av världens ledande fysiker, bland andra Stephen Hawking, till konferens i Stockholm.

Hawking, som inte bara är känd för att vara en av vår tids främsta forskare, utan även blivit en stor kulturikon, säger i ett pressmeddelande från University of North Carolina at Chapel Hill att han är förtjust över att få besöka Sverige och delta i denna viktiga konferens om Hawkingstrålning samt ge en öppen föreläsning om svarta hål.

Mellan 24 och 29 augusti hålls konferensen där syftet är att lösa några av de mer komplexa och förbryllande forskningsfrågorna i modern tid: om gravitationell singularitet i svarta hål existerar och om Hawkingstrålning har någon betydelse för de svarta hålens existens. Förutom Stephen Hawking kommer några av världens mest erfarna och kunniga fysiker att delta i konferensen.

Nordiska institutet för teoretisk fysik (Nordita) står som värd för konferensen som organiseras tillsammans med bland andra kosmologen och forskaren Laura Mersini-Houghton på University of North Carolina at Chapel Hill.

– Det är en exceptionellt spännande möjlighet för Stockholm och de nordiska länderna att Nordita är värd för Stephen Hawking och andra världsledare forskare vid den här viktiga konferensen om Hawkingstrålning, säger Katherine Freese, föreståndare för Nordita - ett forskningscenter som bedriver grundforskning inom teoretisk fysik och drivs gemensamt av KTH och Stockholms universitet.

Om föreläsningen

Föreläsningen ” Quantum Black Holes” med Stephen Hawking hålls måndag den 24 augusti på Stockholm Waterfront Congress Centre i Stockholm.

Om konferensen

Hawking Radiation Conference samlar världsledande fysiker och hålls den 24-29 augusti i Stockholm. Konferensen sponsras av University of North Carolina at Chapel Hill, Nordita, The Department of Applied Mathematics and Theoretical Physics at Cambridge University och The Julian Schwinger Foundation.

Mer information: global.unc.edu/events/hawkingradiation/

Mediakontakt för Skandinavien: Elizabeth Yang, Nordita, 08-5537 8473, eyang@kth.se

Mediakontakt i USA: Thania Benios, Communications and Public Affairs contact at University of North Carolina at Chapel Hill, 011+ 1(919)962-8596,  thania_benios@unc.edu