Hawkingkonferens tar sikte på svarta hål-paradox

SVARTA HÅL

Publicerad 2015-08-19

I den vetenskapliga världen har konferensdeltagarna lika hög stjärnstatus som de medverkande på Oscarsgalan. Där slutar emellertid likheterna mellan filmindustrin och forskarna på The Hawking Radiation-konferensen som startar på måndag.

Stephen Hawkings kommer till Stockholm.

Stephen Hawking och runt tre dussin av världens mest framstående fysiker har samlats på KTH. Under en vecka ska de lösa pusslet som förbryllat den vetenskapliga samfundet under åratal. Om gravitationell singularitet faktiskt existerar i svarta hål, och om Hawkingstrålning har någon betydelse för dem.

Det är Laura Mersini-Houghton, teoretisk fysiker vid University of North Carolina, som är initiativtagare till konferensen.

– Syftet med konferensen är att samla forskare som studerat Hawkings teorier sedan 1970-talet, och placera dem i ett rum tillsammans där de kan diskutera dessa frågeställningar. När jag ringde professor Hawking och presenterade konferensidén så sade han ögonblickligen ja till den, och bestämde ett datum, säger Laura Mersini-Houghton

Listan över deltagarna som medverkar under konferensen mellan den 24 och 29 augusti fungerar som en förteckning över de allra främsta forskarna inom modern fysik, och inkluderar prominenta namn som Leonard Parker, Gerard 't Hooft och Paul Davies.

Då Hawking av medicinska skäl inte kan resa med flygplan var Laura Mersini-Houghton tvungen att hitta en plats som Hawking kunde nå på andra sätt. Båt mellan England och Sverige blev svaret tillsammans med en inbjudan från Nordic Institute for Theoretical Physics (Nordita) om att konferensen kunde hållas i Stockholm. Nordita är ett internationellt forskningsinstitut som drivs av KTH och Stockholms universitet, och det sponsrar konferensen med UNC och Julian Schwinger Foundation.

Förra året överraskade Stephen Hawking det vetenskapliga samfundet genom att föreslå att det inte finns några svarta hål i betydelsen av områden från vilka ljus inte kan nå ut i oändligheten.

Den klassiska bilden av ett svart hål är en region i rumtid som formas av att en massiv stjärnas brinner ut och kollapsar under kraften av sin egen gravitation. Därmed bildas det som kallas gravitationell singularitet, en punkt i rymden där de värden som beskriver gravitationsfälts styrkor blir oändliga, och fysikens lagar kollapsar på grund av ändlös gravitation. Gravitationsfältet sägs vara så kraftfullt att inte ens ljus förmår fly på grund av krökt rumtid.

Detta sätt att betrakta svarta hål och gravitationell singularitet är dock motsägelsefullt. Å en sidan finns Einsteins relativitetsteorin, å andra sidan finns grundläggande teorier om kvantmekanik där information om allt från ljus till hela planeter fysiska tillstånd inte bara kan försvinna spårlöst.

Hawkings teorier om att svarta hål avger strålning och förmodligen förvinner etablerar en länk mellan kvantmekaniken och relativitetsteorin. Vetenskapliga observationer bekräftar Hawkingstrålning, men precis som Hawking själv noterarar så är möjligheten att observera gravitationell singularitet omöjligt.

Det finns idag ett antal teorier som antas skulle kunna lösa det paradoxen med informationsförlust, men det råder samtidigt en stor oenighet bland fysiker.

– Jag tror att det nu är hög tid för den här gruppen fysiker att titta närmare på problemet. Vi kommer aldrig senare att samtidigt kunna samla så många forskare verksamma inom modern fysik för att titta närmare på en av de mest fundamentala frågeställningarna när det kommer till svarta hål och rumtid, säger Laura Mersini-Houghton.

Konferensen startar klockan 10:45 den 24 augusti med en liten välkomstreflektion om veckans arbete. Därefter stängs dörrarna för diskussioner som kommer att pågå i dagarna fem.

På måndagkvällen kommer Stephen Hawking att hålla ett öppet seminarium på Stockholms Waterfront Congress Centre.

Text: David Callahan