Till innehåll på sidan

Höghastighetsbanor i Sverige - problem och möjligheter

NYHET

Publicerad 2016-05-16

Den 25 maj håller KTH Järnvägsgruppen sitt årliga seminarium och temat för i år är de omdebatterade höghastighetsbanorna i Sverige. KTH-forskarna kommer i sin presentation argumentera för just höghastighetsbanor, och lägger samtidigt fram en färsk rapport som visar att det borde vara möjligt att bygga dessa för under 200 miljarder kronor.

Professor Sebastian Stichel, föreståndare för KTH Järnvägsgruppen. Foto: Peter Larsson.

Forskningsrapporten blir färdigställd inom kort, och professor Sebastian Stichel, föreståndare för KTH Järnvägsgruppen, berättar att de kostnader som hittills redovisas är överskattade.

– Vi på KTH Järnvägsgruppen argumenterar för höghastighetsbanor, och anser även att nyttorna med dessa är underskattade. Granskar man de tekniska förutsättningarna så kommer man enligt vår uppfattning fram till att konventionella ballastspår i Sverige blir bäst och billigast. Dessutom kan linjeföringen bli lite mer flexibel och då kan man minska antal tunnlar och broar, säger Sebastian Stichel.

Även på nyttosidan finns en del effekter som man enligt KTH-forskarnas åsikt inte räknat in ännu, tillägger han. 

KTH Järnvägsgruppens vill under seminariet i år ge olika perspektiv på utbyggnaden av höghastighetsbanor i Sverige. Höghastighetsbanorna reser nämligen en rad frågor kring exempelvis finansiering, ägande, trafikekonomi, utbyggnadstakt, modell för marknadstillträde på de nya banorna samt en rad tekniska frågor. 

Under seminariet ger även olika aktörer som är verksamma inom järnvägs- och transportsektorn sin syn på en rad olika frågeställningar kring höghastighetsbanor i Sverige. Seminariet vänder sig till ett brett spektrum av aktörer, till exempel transportköpare, transportföretag, järnvägsindustrin, banhållare, kommuner, län och regioner. 

Vidare riktar sig seminariet till alla de politiker och beslutsfattare som formulerar förutsättningarna för det framtida järnvägssystemet i Sverige.

När och var:

KTH sal E1, Lindstedtsvägen 3, onsdagen den 25 maj klockan 13:00 till 17:00.

Läs mer om KTH Järnvägsgruppens arbete här:  www.railwaygroup.kth.se

Anmälan till seminariet ska ske senast måndag den 16 maj via epostadressen railwaygroup@kth.se.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Sebastian Stichel på 08 - 790 76 03 eller stichel@kth.se.