Hon är årets globala svensk från KTH

ÄRA

Publicerad 2016-05-19

KTH-studenten Laura Montalban har tilldelats utmärkelsen ”Global Swede”. Utmärkelsen delas ut för sjätte året i rad till utländska studenter vid svenska lärosäten som utmärkt sig inom områdena innovation och entreprenörskap.

Laura Montalban.

Vid en ceremoni på Utrikesdepartementet igår delade statssekreterare Oscar Stenström och Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe maj ut diplom till 22 studenter från 17 olika länder som studerar vid 22 olika lärosäten. En av mottagarna var Laura Montalban, som läser masterprogrammet Production Engineering and Management på KTH.

Laura Montalban kommer från Venezuela. I nomineringen till ”Global Swede” står det att hon fick Svenska institutets stipendium SI Students scholarships för att göra sina studier på masternivå på KTH. Vidare framhålls att hennes genuina intresse för produktionsteknik, i synnerhet bearbetningssystem, fick henne att välja att göra sitt examensarbete på Volvo Powertrain.

Global Swede är en del av regeringens och Svenska institutets arbete för att skapa långsiktiga relationer med internationella studenter. Utmärkelsens syfte är att uppmuntra och engagera studenterna som Sverigeambassadörer, som framtida resurs för svenskt näringsliv och marknadsföring av Sverige som destination för högre utbildning.

Global Swede-alumnerna, de som tidigare fått utmärkelsen, ingår i ett brett alumnnätverk som administreras av Svenska institutet och som idag omfattar omkring 13 000 personer från 140 länder.

– De utländska studenterna är en värdefull tillgång för både Sveriges utveckling och framtida konkurrenskraft. Utöver att bidra med nya kunskaper och perspektiv utgör de också en viktig resurs för att bygga broar mellan Sverige och omvärlden, säger statssekreterare Oscar Stenström.

Text: Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se