Till innehåll på sidan
Indiens ekonomi växer i en rasande fart och en viktig förutsättning är utbildning. (Foto: Scanpix)

Ingenjörer hett eftertraktade i Indien

INDIEN

Publicerad 2016-04-08

I Indien är mellan 30 och 40 procent av alla ingenjörsstudenter kvinnor. Det är en av de saker som KTH kan låta sig inspireras av i sitt alltmer utvecklade samarbete och utbyte med Indien – en av KTH:s prioriterade regioner.

Indien, som är världens näst folkrikaste land, är också det med störst och snabbast växande marknad och medelklass.  Suget efter och efterfrågan på utbildning är stora där utbildning är en väg till ökade valmöjligheter och välstånd.

– Det är extremt viktigt att ha en utbildning i Indien i dag. Många familjer gör enorma uppoffringar för att deras barn ska få den möjligheten. Utbildning är ett svar på de stora klasskillnaderna och den främsta utjämnaren, berättar Rajeev Thottappillil, professor och akademiskt ansvarig på KTH för Indien som prioriterad region.

Rajeev Thottapillil, professor och akademiskt ansvarig för KTH:s samarbete och utbyte med Indien.

År 2015 deltog cirka 33 miljoner av en befolkning på drygt 1,2 miljarder i högre utbildning på såväl statliga som privata lärosäten. Och 46 procent av dessa studenter  är kvinnor.

– Antalet studenter ökar mycket snabbt – även om det fortfarande är en liten del av Indiens hela befolkning. På KTH har vi två sökande per plats i bästa fall – i Indien är det en av 50 som kommer in på IIT (Indian Institute of Technology)– så konkurrensen är hård.

När avgifter för utomeuropeiska studenter infördes i Sverige 2011 sjönk antalet nya masterstudenter från Indien raskt- från cirka 100 till 25, men i dag landar det över nivån innan avgifterna infördes.. Indien är ett av de länder varifrån det kommer flest masterstudenter till just KTH:

– Indien har precis börjat upptäcka KTH:s enorma potential. Man kan väl säga att vi konkurrerar med MIT och Berkeley eftersom USA har varit favoritmål för indiska studenter fram till nu.

Det finns mycket som talar till Sveriges och KTH:s fördel; hög säkerhet, transparens, begränsad hierarki, omfattande innovation och att landet hyser några av världens stora och framgångsrika företag som ABB, Volvo, Alfa Laval med flera.

– Det man tittar på är ju dels kvaliteten på utbildningen, där placeringar på internationella rankinglistor har stor betydelse, dels hur möjligheterna ser ut efter genomgången utbildning – hur åtråvärd man är både på den svenska och den globala arbetsmarknaden.

Men det finns vissa hinder i respektive utbildningsstruktur. I Indien är en kandidatexamen inom teknologi (Bachelor of Technology)  fyra år. Då är man direkt kvalificerad till forskarutbildning i USA och kan ta en master på vägen mot doktorsexamen. Men i Sverige berättigar en motsvarande kandidatexamen bara till en master, forskarutbildning kan man därefter söka till separat.

För de studenter som ska läsa en master eller gå en forskarutbildning utomlands så har USA ytterligare en fördel som kan attrahera indiska studenter. Det är lättare att klara sig utan stipendier eftersom man förväntas arbeta vid sidan av studierna och kulturen med att få jobb på campus är väl utvecklad. Men att studera i Sverige har å andra sidan andra fördelar. Forskarutbildningen är avgiftsfri och man får doktorandlön under tiden.

 – Mest är det nog att man inte är van vid det svenska sättet – finns ju för och nackdelar med båda varianterna, säger Rajeev Thottappillil.

Indisk afton på KTH.

Att ha betyg från internationella universitet står högt i kurs och leder garanterat till jobb.

– Vi strävar ju efter ett balanserat utbyte. Men än så länge är det inte lika många svenskar som väljer att läsa vidare i Indien trots att det finns så många möjligheter i ett dynamiskt och snabbt utvecklande land med många globala företag.

Inom forskningen pågår en hel del samarbeten i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte främst inom områden som pockar på lösningar i ett land som spänner över stora ytor och skillnader i fråga om modernisering och elektricitet.–  När det gäller förnybar och hållbar energi är behovet stort och spjutspetsforskning på området är mycket efterfrågad. En utmaning är de stora proportionerna- en vanlig indisk stad motsvarar hela Sverige i fråga om befolkning och omkring 20 procent av hushållen saknar ström.

Efterfrågan på kompetent ingenjörsarbetskraft är enorm och yrket har hög status.

– Ingenjörsexamen är lika med rörlighet, arbete, inkomst och att vara med och bygga upp landet för framtiden. Det ger även ger en bra position på den indiska äktenskapsmarknaden, säger Rajeev Thottappillil.

KTH:s utbyte med Indien

KTH:s  partneruniversitet är IIT Delhi, Indian Institute of Science, Bangalore, IIT Bombay, IIT Roorkee och University of Pune.
År 2012 kom 27 masterstudenter till KTH från Indien. Två år senare, 2014 var motsvarande siffra 80 och i fjol landade antalet indiska masterstudenter på 120.

I fråga om studentutbyte 2015 åkte tre  KTH-studenter till Indien och tio indiska studenter kom hit.

KTH Master´s Challenge

Sedan tre år tillbaka driver KTH tävlingen och stipendieprogrammet KTH Master’s Challenge tillsammans med företagen ABB, Ericsson, SAAB och Formulate IP som ett sätt att rekrytera indiska ambitiösa teknikstudenter till utvalda masterprogram på KTH. Vinnarna får möjlighet att göra sin master på KTH inom något av följande områden: Wireless Systems, Electrical Power Engineering, Vehicle Design, Aerospace Engineering, och Engineering Design.

I år har drygt 18 000 indiska studenter gått in på hemsidan för att läsa om tävlingen. Cirka 4 000 av dessa gjorde det första testet av fyra varav ungefär 1 000 gick vidare till omgång två. Slutligen korades tre vinnare inom varje tävlingsspår i januari som då får praktikplats på något av de företag som deltar i samarbetet. Vinnaren av respektive tävlingsspår får dessutom ett stipendium som täcker studier och uppehälle i två år. Studenterna börjar på KTH i höst.

Läs mer om årets tävling

Så här skrivs det om stipendieprogrammet i indiska tidningar

www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/vit-student-bags-full-scholarship-for-masters-programme/article8294866.ece

indiatoday.intoday.in/education/story/kth-masters-challenge/1/610058.html

epaper.newindianexpress.com/736636/The-New-Indian-Express-Vellore/02-03-2016#page/2/1

Text: Jill Klackenberg