Oxana Casu och Chulee Wangsirilert på mottagning för årets nya stipendiater. (Foto: Håkan Lindgren)

Inspirerande träff för nya masterstudenter

Publicerad 2016-09-18

Nykomna internationella stipendiater tog chansen att knyta kontakter med varandra och sina programansvariga när KTH bjöd in till mingel.

Ta tillfället att prata med er professor, uppmanar prorektor Eva Malmström Jonsson när hon hälsar välkommen till en mottagning för årets nya stipendiater.

– Var inte blyga, det är inte så hierarkiskt här. Sök också kontakt med era medstudenter. Det är viktigt även inför nätverkande i framtiden.

De flesta av masterstudenterna har bara varit några veckor i Sverige. De har i stark konkurrens valts ut till stipendier från KTH och Svenska Institutet. Nu får de snittar, bubbel och tid att prata med varandra, programansvariga och representanter från KTH:s enhet för internationella relationer.

Mofya Mainda samtalar med Hans Bodén, programkoordinator.

Oxana Casu från Moldavien och Chulee Wangsirilert från Thailand läser båda entreprenörskap och innovationsledning.

– Jag vet att Sverige är ledande när det gäller innovation, säger Oxana Casu som förklaring till varför hon sökte sig till Sverige och KTH.

Det krävdes en hel del byråkrati och många handlingar innan hon kunde komma hit.

– Men väl här är det inte så byråkratiskt. Det är lätt att ha en dialog med lärarna.

Chulee Wangsirilert är intresserad av det svenska välfärdssystemet och tänker passa på att åka runt i Sverige under sin vistelse. Hon vill gärna bli studentbloggare och skriva om det hon upplever. Båda tänker försöka utnyttja möjligheten att stanna upp till fem månader efter avslutad utbildning och arbeta på ett företag eller inom en organisation.

Mofya Mainda som läser Solid Mechanics Aeronautical and Vehicle Engineering pratar med sin programkoordinator Hans Bodén. Han frågar om skillnaderna mellan KTH och universiteten i England och Zambia där hon studerat tidigare.

– Det finns mer resurser och är mer utmanande här. Det är ett topprankat universitet med bra kurser.

Stipendiaterna har valts ut i stark konkurrens.

Mofya Mainda har framtida mål:

– Jag vill inspirera fler flickor att ägna sig åt teknik och jag vill hjälpa människor i Zambia.

Representanterna från KTH:s enhet för internationella relationer känner igen flera av stipendiaterna från sina resor. Alphonsa Lourdudoss ansvarar för Indien. Hon har åkt runt till fyra större städer där för att marknadsföra KTH och Sverige som en bra studiedestination.

– I Indien är avståndet mellan studenter och professorer större. Även om det har blivit lite bättre kan man prata mer fritt här. En annan skillnad som vi berättar om är att det är tryggt även för kvinnliga studenter i Sverige. De kan gå ut på kvällarna.

Margareta Svedlund som ansvarar för Sydostasien får frågor om allt från väder till betyg.

– Många säger att det är svårare att få A här. De är inte vana vid problembaserad inlärning. Men det blir lättare efter ett tag.

Text: Ann Patmalnieks

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se