Kolla din elförbrukning i mobilen

NYHET

Publicerad 2014-10-06

Några studenter vid KTH har tagit fram en ny mobilapp vid namn Greenely. Med den kan användaren direkt se hur mycket el som förbrukas i hushållet. Resultatet redovisar både i kronor och i form av... ett blomstrande träd!
– Trädet blommar när du förbrukar lite el, och vissnar bort när du är en storkonsument, säger Mohammed Al Abassi, en av grundarna bakom företaget med samma namn som appen.

Teamet bakom Greenely. Fr. v. Tanmoy Bari, Simon Kalicinski, Mohammed Al Abassi och Fredrik Hagblom.

Att engagera konsumenterna att förbruka mindre el och att få till en bestående beteendeförändring, det har varit den stora utmaningen när appen utvecklats, enligt Mohammed Al Abassi. Till sin hjälp har han och de andra i Greenely AB fått hjälp av KTH:s studentinkubator Student Inc.

Så här ser Greenely ut.

Han berättar vidare att förståelsen för den egna elförbrukningen i form av ett redovisande av kilowattimmar hittills har varit låg.

– Med hjälp av appen Greenely vill vi göra det enkelt för användaren att dels se energiförbrukningen och dels förstå vad den beror på, säger Mohammed Al Abassi

Appen Greenely använder sig av information från de smarta elmätare som sedan 2009 finns installerade i anslutning till Sveriges hushåll. Något ytterligare hårdvara behöver alltså inte anslutas för att appen ska kunna användas. Det spelar inte heller någon roll om du bor i hyreslägenhet eller villa. Informationen hämtas oavsett från elmätarna som finns överallt.

Hur ska det då vara enkelt för användaren att begripa hur mycket el som förbrukas? Jo, genom lekfullhet.

– I appen finns ett träd som blomstrar när du spenderar lite el. Allt eftersom förbrukningar går upp så gulnar löven, och gör du av med riktigt mycket så blir bladen på trädet röda. Det är väldigt enkelt att förstå, och vi använder oss lite grand av samma tänk som runt fenomenet Tamagotchi. Tanken är att man vill ta hand om sitt trä, att vårda det, säger Mohammed Al Abassi.

Den som är mer nere med kalla siffror och mindre intresserad av elektroniska husdjur kan dock se förbrukningen i reda kronor och ören.

– Energiförbrukningen kan även demonstreras i form av djupare analyser än trädet för den som vill. Appen utgår dessutom från ditt hushåll och dina förutsättningar, och ger därmed en rättvis bild av just din energiförbrukning. Dessutom tar appen givetvis hänsyn till parametrar som aktuellt energipris och utetemperatur, säger Mohammed Al Abassi.

Han tillägger att appen är en fortsättning på hans och studentkollegornas exjobb och att Greenely AB förutom honom består av Tanmoy Bari, Simon Kalicinski och Fredrik Hagblom.

Den som gillar staplar och diagram får sitt.

Greenely-appen kommer att lanseras i en så kallad alfa-version i månadsskiften september/oktober och kommer att finnas att ladda ner till både Iphone och Androidmobiler. Senare i höst ska den lanseras i större skala.

Sedan januari i år ingår företaget i KTH:s studentinkubator Student Inc och framtiden ser lovande ut, enligt Mohammed Al Abassi. Han hoppas att Greenely ska innebära en beteendeförändring i stor skala.

Här hittar du Greenely:  greenely.com

... och här hittar du Student Inc:

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Mohammed Al Abassi på 073 - 77 88 202, mohammed.alabassi@greenely.se eller mohamme@kth.se.