Krafttag mot näthat

NYHET

Publicerad 2017-02-10

Hallå där Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation och ansvarig för Media Hackathon på KTH med start måndag 13 februari. Vad är detta för arrangemang, och vad är grundtanken bakom det?

– Idag hämmas och tystas många röster på grund av hot och hat. Samtidigt genomgår mediebranschen stora förändringar när det kommer till förpackning av innehåll, mediedistribution, mobilannonsering och affärsmodeller, vilket både påverkas av nya aktörer och ny teknik. Detta hackathon, det första i sitt slag, ska angripa problemområden där yttrandefriheten är hotad. De deltagande studenter ska fokusera på två specifika utmaningar och ämnen; "Sökandet efter sanningen" då varje nyhet eller berättelse har minst två sidor och "Säkert att uttrycka mig" eftersom människor inte ska behöva frukta för sina liv efter att de lagt upp något på Youtube eller skrivit på nätet.

Kan du utveckla vad studenterna ska jobba med?

– Idag kan varje enskild person producera nyheter och posta publikt vilket i sin tur kan ge enorm spridning. Men hur kan vi skapa verktyg och tjänster som kan filtrera bort falska berättelser? Kan vi med tekniska lösningar skydda människor så rätten att uttrycka sig inte försakas på grund av hat och hot?

Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation och ansvarig för Media Hackathon på KTH. Foto: Christer Gummeson.

Varför är KTH med och vad kan universitetet bidra med?

– Det är viktigt att vi är med och värnar om demokratin och friheten att uttrycka sig, och vi på KTH Innovation ser dagligen att ny teknik kan vara lösningen på komplexa samhällsproblem. Vi hoppas att Media Hackathon sår frön och löser olika typer av problem som mediabranschen står inför idag. Ett exempel som KTH Innovation arbetar med är Tellus News som synliggör olika perspektiv av nyhetshändelser för att bredda en läsares syn på en specifik nyhet. Också KTH:s stora prisvinnare, Stina Ehrensvärd som är medgrundare av Yubico, har genom företagets produkt bland annat räddat livet på journalister genom säkrare inloggning och överföring av känslig data och filer. Så vi tror bestämt att tekniska lösningar kan göra en signifikant skillnad.

Vad för typ av tänkbara lösningar kan de deltagande studenter tänkas komma på under de 24 timmar som hackathonet varar?!

– Vi hoppas att det blir en häftig och kreativ process där omkring 100 deltagare från KTH, Södertörns högskola och Stockholms universitet mixas med branschfolk, partnerföretag och externa deltagare med god och bred kunskap inom området. Förhoppningsvis hämmas inte kreativiteten av befintliga normer, tekniklösningar eller förlegade tankesätt utan förhoppningen är att något innovativt och spännande ska komma ut av det här och bidra till ett mer öppet och säkert medielandskap.

Åter till grundfrågan: Kan du gå på djupet varför Media Hackaton behövs?

– Tryck- och yttrandefrihet är demokratiska rättigheter i många delar av världen och i Sverige lagstadgat. Vi ska dock inte ta detta för givet. Idag växer en allt starkare misstro till journalister och media, även i västvärlden. Vi ser en ökning av falska nyheter som saknar källgranskning och som får viral spridning. Journalister som både hotas och dödas för att fråntas rätten att berätta sanningen. Facebook, Twitter, Snapchat och instagram har gjort det möjligt att när som helst kunna ifrågasätta, informera och sprida nyheter, och idag har svindlande 1,86 miljarder av jordens befolkning ett konto på Facebook. Detta skänker en bild av hur långt en nyhet eller budskap kan nå med hjälp av några klick, och hur möjligheten att kommunicera inte längre styrs av mediebolagen. Det enda vi behöver är en internetuppkoppling och en smartphone.

– Detta Hackathon behövs för att stärka yttrandefriheten och göra det säkrare att kommunicera öppet. Men förhoppningsvis också hitta lösningar på hur vi kan stoppa det gränslösa näthatet som tystar, kränker och hämmar människor men också göra det möjligt för att fler människor ska kunna yttra sig fritt oavsett var du bor, din läggning, politisk åsikt eller religionstillhörighet.

Hackathonet är framtaget av KTH Innovation tillsammans med samarbetspartner som Bonnier, Sveriges Radio och Schibsted. Det finansieras av Vinnova och leds av
KTH Innovations affärscoacher Donnie SC Lygonis och Anjali Virmani Paul.

Lär mer om Media Hackathon .

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Lisa Ericsson på 08 - 790 66 07 eller lisaeric@kth.se.