KTH fortsatt högt på THE-ranking

RANKING

Publicerad 2014-10-02

På den ansedda rankinglistan Times Higher Education (THE) placerar sig KTH på plats 126 på listan över bästa lärosäten i världen – att jämföra med plats 117 i fjol. KTH rankas dock som 30:e bästa lärosätet i världen inom ämnesområdet Engineering och Technology

- Resultaten pekar på att KTH etablerat sig bland de 110-130 främsta lärosätena i världen. KTH fortsätter trots nedgången på nio placeringar att prestera bra både vad gäller forskning, utbildning och samverkan. Dock finns förbättringspotential beträffande den fältnormerade citeringsgraden, där KTH presterar förhållandevis svagt åtminstone i jämförelse med andra världsledande tekniska universitet, säger Per-Anders Östling, rankingexpert på KTH.

KTH har ungefär samma värden som vid föregående mätning även om då fältnormerade citeringsgraden minskat något.

KTH presterar framför allt bra i indikatorn Industry income, som mäter samarbete med  och utkomst från näringslivet där KTH ligger i den absoluta toppen. Hög lärartäthet, hög grad av sampublicering och ett mycket högt värde på antal artiklar per fakultet och forskare är andra exempel på områden där KTH ligger bra till.

Däremot har att andelen internationella studenter minskat sedan föregående mätning, dock befinner sig internationaliseringsgraden på hela taget fortfarande på en internationellt mycket hög nivå.

Ranking har, enligt Per-Anders Östling, stor inverkan bland annat på rekrytering av internationella studenter och forskare, alumners anställningsbarhet, möjligheter till samarbete med andra världsledande universitet och multinationella företag samt att hävda sig i den internationella konkurrensen om externa forskningsmedel liksom i satsningar på excellens. Rankingar har även stor inverkan på policys och rankingresultat används gärna i den offentliga debatten.

Av totalt cirka 20 000 universitet och lärosäten i världen rankas 400 av THE. Listan ses som den viktigaste och mest prestigefulla rankingen, som baseras på en omfattande och mångfacetterad mätning.

De 200 främsta lärosätena får en individuell placering utifrån en rad olika kriterier och indikatorer som bland annat mäter citeringar av vetenskapliga artiklar, graden av internationalisering och ett universitets rykte när det gäller forskning och utbildning.

KTH ligger strax ovan hundrastrecket på de båda ledande rankinglistorna THE och QS .

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se