KTH-fysiker prisas för originell forskning

PRIS

Publicerad 2015-04-07

Hallå där Egor Babaev, universitetslektor på KTH, grattis! Du en av fem banbrytande forskare som får dela på 24 miljoner – som mottagare av Göran Gustafssonprisen. Hur känns det?

Fysikern Egor Babaev får Göran Gustafssonpris. (Foto: Privat)

– Det är en stor ära. Priset bereds och delas ut av Kungliga Vetenskapsakademien, KVA, där många av Sveriges mest respekterade forskare varit involverade i processen.

Du får priset för som det står i motiveringen din ”originella teoretiska forskning vilken redan har visat helt nya vägar att förstå komplexa system och processer inom materialfysiken”. Vad innebär det?

Att ordet "originalitet" finns med i motiveringen betyder mycket för mig eftersom jag själv värderar originalitet och kreativitet högt hos andra forskare. Inom fysiken bör man inte ta något för givet utan utmana även de mest grundläggande begreppen oavsett hur väl etablerade de än kan tyckas vara.

Hur kan resultaten av din forskning tillämpas?
– När vi förstår fenomenet supraledning ännu mer kommer det generera tekniker som kan förändra våra liv. Redan i dag finns supraledare i magnetkameror på sjukhus, elektriska ledningar, supraledande motorer, strömregulatorer, detektorer och sensorer. Världens snabbaste bemannade järnvägsfordon bygger på supraledande magnetisk levitation till exempel.

En av de viktigaste egenskaperna hos supraledare, material med oändligt stor förmåga att leda elektricitet, är att de kan bilda små elektroniska virvlar (kvantvirvlar). Att flytta en sådan virvel i en supraledare är mycket lättare än att flytta en laddning i halvledare. Därför kan man i princip bygga ultrasnabba datorer där bitar förs av virvlar genom med- eller motsols cirkulation.

Många idéer kring hur kvantdatorer kan byggas med hjälp av supraledare cirkulerar just nu.
Vad är det roligaste med din forskning?
– Som fysiker kan du hela tiden upptäcka nya saker som hjälper dig att förstå världen omkring dig bättre. Det finns flera sidor inom området för supraledning och supravätskor som jag uppskattar att arbeta med. Att forskningsfältet är så brett och de verktyg du kan använda är så många gör att du kan vara precis så kreativ du vill. Oavsett vilken riktning du väljer så kommer du sannolikt stöta på något oväntat, spännande och krångligt.

Fältet erbjuder många intressanta saker också på grund av bidrag från många andra kreativa forskare. Till exempel har 18 personer fått Nobelpriset för forskning om just supravätskor och supraledning. Fem nobelpristagare som prisats i andra ämnen har bidragit till vår förståelse av supravätskor och supraledning. Upptäckter som gjorts inom detta område har ofta tvärvetenskaplig påverkan.

Ett exempel är förra årets pris för upptäckten av Higgspartikeln.

Vad hoppas du ha uppnått inom fem år?
– Tack vare omfattande och långsiktig finansiering från Vetenskapsrådet (Bidrag till framstående yngre forskare) och från Göran Gustafssons stiftelse, har jag börjat sätta ihop en grupp av forskare och studenter . Vi har många nya spännande idéer som vi kan undersöka och testa. Jag hoppas att vi kommer att hitta många svar inom de närmaste fem åren och göra nya upptäckter som vi inte räknat med. Genom nya doktorander som ansluter sig till gruppen kommer chanserna för det bara att öka.

Läs mer om priset och Egor Babaevs forskning på KVA:s hemsida .

Berättat för: Jill Klackenberg