KTH:s administration synas

KVALITET

Publicerad 2014-06-19

Efter att ha utvärderat såväl sin forskning som utbildning har KTH nu tagit sig an sin administration. Genom kvalitetsutvärderingen AAE 2014 sätts 14 olika områden inom administrationen under lupp.

– Att ta ett så samlat och kraftfullt grepp och dela med sig av det tycker jag är både modigt och generöst av KTH, säger Cecilia Hahn Berg, chef för rekryteringsenheten på Chalmers.

Hon är också ordförande i den externa bedömargrupp som i nyligen tittade närmare på processerna kring läraranställningar och rekrytering.

Arbetet med utvärderingen består av tre steg: Självvärdering, extern bedömning och uppföljning som ska utmynna i en slutrapport i slutet av året. Arbetsgrupperna granskar kvaliteten genom att titta på aspekterna kompetens, service, kostnad. Exempel på några av de 14 områden som kvalitetsgranskas är utbildningsprocessen, arbetsmiljön och processen kring internationella studenter.

Det första steget, självvärderingen, gjordes tidigt i våras och i början av juni var de 14 grupperna med externa bedömare på KTH för att göra intervjuer och samla intryck.

– Jag är imponerad över vilket engagemang och förändringsvilja som finns, säger Cecilia Hahn Berg och konstaterar att den rapport som hennes grupp ska skriva innehåller både förslag, rekommendationer och förstärkning av saker som självvärderingen pekat på.

Hon får medhåll av Kjell Gunnarsson, som är utredare och före detta förvaltningschef på Malmö högskola. Han har lett den externa grupp som tittat på budget och prognoser.

– Att KTH visar upp hela sin förvaltning på det här sättet är till stor nytta, inte minst för oss inom bedömargruppen.  Alla lärosäten har ju förbättringsmöjligheter.

Han vill inte heller förekomma sin rapport, men konstaterar att hans grupp både verifierar självvärderingen och kommer med egna förslag.

AAE står för Administrative Assessment Exercise.

KTH har tidigare utvärderat och kvalitetsgranskat forskningen vid två tillfällen, RAE 2008 och 2012, och utbildningen EAE 2011.

– Att använda samma metod och utvärdera även administrationen är ett naturligt steg för att kvalitetsgranska hela KTH, säger Anders Lundgren, förvaltningschef på KTH.

– Vi vill ju att KTH ska utvecklas vidare och det görs genom dessa utvärderingar.

Text: Jill Klackenberg