KTH-studenter svenska mästare

Anton Grensjö, Daniel Kempe och Mårten Wiman blev svenska mästare. (Foto: Pernilla Pettersson)
Publicerad 2014-11-20

KTH:s studentlag tog hem segern i årets svenska mästerskap i framtida teknik. Laget ”Lagnamn valt i en demokratisk process” vann över Lund och Linköping i finalen.

– Coolt! Det känns kul och ska bli spännande att få åka till Tanzania, säger lagledaren Mårten Wiman.

Mästerskapet har bestått av flera omgångar uppgifter och problemlösning inom olika ingenjörsdiscipliner som exempelvis fysik och matematik.

Dessutom fick de lag som gick vidare en praktisk uppgift att ta sig an; nämligen att utveckla en hybridugn med vattenrening som kan drivas av trä alternativt solljus för användning i just Tanzania.

– I dag lagas mat över öppen eld och det går år mycket ved. Tanken med hybridugnen är att kunna spara energi när man ska koka upp och därmed rena vatten samt till matlagning, berättar Mårten Wiman.

Hybridugnen ska sedan utvecklas vidare på plats i Tanzania.

Teknik-SM arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Ingenjörer utan gränser, Womenengineer, IVA och Ny Teknik. Det är fjärde gången ett KTH-lag vinner Förra gången var 2007, dessförinnan 2005 och 2000.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se