KTH väl framme i utökad ranking

Publicerad 2016-06-21

KTH hävdar sig mycket väl i den utökade Shanghai-rankingen , ARWU. Två ämnen rankas som topp 50, fyra ämnen inom intervallet 51-75 och ett inom spannet 151-200.

Shanghairankingen är en av de fyra ledande internationella rankingarna. Den ges av Shanghai Ranking Consultancy som i år utökat sin ämnesranking och inkluderat sju nya ämnen. För KTH:s del ser resultatet ut så här:

• Electrical & Electronic Engineering: Plats 48
  • Energy Science & Engineering: 49
  • Chemical Engineering: 51-75
  • Civil Engineering: 51-75
  • Materials Science & Engineering: 51-75
  • Mechanical Engineering: 51-75
  • Environmental Science & Engineering: 151-200
Per-Anders Östling, rankingexpert KTH.

– Resultatet visar att KTH står sig internationellt sett mycket starkt inom ingenjörsvetenskaperna och bibehåller sin position bland världens främsta. Resultatet överensstämmer också med utfallet från andra ledande ämnesrankingar såsom QS Ranking by Subject, konstaterar Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert.

Rankingen är baserad på följande, till övervägande del bibliometriska, indikatorer: antal publikationer i Scopus, antal publikationer bland de 25 procent högst citerade publikationerna, antal publikationer bland de en procent högst citerade publikationerna, fältnormerad citeringsgrad, andel internationell sampublicering, andel sampublicering med näringsliv och industri, antal högciterade forskare och priser som Von Hippel Award och Tyler Prize.

www.shanghairanking.com/Shanghairanking-Subject-Rankings/Chemical-Engineering-2016.html

Om ranking

De ledande internationella rankingarna syftar till att mäta excellens inom forskning, utbildning och samverkan. Rankingars betydelse har tilltagit under senare år och har bland annat stor inverkan på rekrytering av internationella studenter och forskare, alumnernas anställningsbarhet, möjligheter till samarbete med andra världsledande universitet och multinationella företag samt att hävda sig i den internationella konkurrensen om externa forskningsmedel liksom i satsningar på excellens. I flera länder satsas stora resurser på att något av deras universitet ska återfinns bland de 500 högst rankade i världen.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se