Minister fick inblick i hållbar produktion

Publicerad 2014-11-27

Framtidens hållbara produktionsteknik stod på agendan när ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, besökte KTH i Södertälje.

Besök i Trampbilsfabriken, fr v: Boel Godner, Södertälje kommun, Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Jan Wikander, skolchef ITM, Magnus Hahn, Scania och Alexander Engström, lärare.

Helene Hellmark Knutsson var på plats för att höra mer om satsningen Södertälje Science Park som förra regeringen initierade.  Fokus ligger på industrinära utbildning och forskning och involverar både KTH, Scania, Astra Zeneca och Södertälje kommun.

En svår uppgift men KTH har styrkan att klara av det, kommenterade Helene Hellmark Knutsson under besöket.

Hon underströk att regeringsskiftet inte påverkar det åtagande som utbildningsdepartementet gjorde i våras om att avsätta medel för utbildningsanslag och fakultetsmedel i satsningen på expansionen av KTH i Södertälje.

Ingrid Kihlander, projektledare för Framtida KTH i Södertälje, var nöjd med besöket:

– Vi berörde både de utmaningar vi står inför och den styrka vi har genom att vi tillsammans – KTH, kommunen och partnerföretagen – har en gemensam vision och en stark vilja att skapa nya utbildningar och ny forskning inom hållbar produktion, säger hon.

Sista punkten på ministerbesöket var ”Trampbilsfabriken" där läraren Alexander Engström berättade om hur studenter, men också praktiker, handgripligen kan träna flödestänkande och effektiva produktionsmetoder.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se