Nätverka som du dejtar eller spelar

Här är gänget bakom UMustBe. Från vänster: Cristian Cartofeanu, Daniel Macrinici, Andrei Capastru, Oxana Casu och Eugeniu Prodan

NYHET

Publicerad 2017-02-21

Att nätverka är ett angenämt sätt att knyta nya kontakter som kan leda till en skjuts i karriären eller nya affärsmöjligheter. Samtidigt kan det också vara en tidskrävande sysselsättning. Gänget bakom mobilappen UMustBe har hittat en lösning på problemet, detta genom att blanda de viktigaste poängerna med Tinder, LinkedIn och Pokémon Go.

Det sätt på vilket vi idag skapar nya kontakter är inte särskilt effektivt eftersom vi ägnar för mycket tid åt att repetera information om oss själva. Det är inte heller alltid lätt att minnas alla detaljer om människorna vi träffar.

Det menar teamet bakom appen UMustBe, som består av studenter från KTH och Örebro universitet.

För att komma runt detta problem började UMustBe-gänget snegla på olika appar och tjänster som alla är framgångsrika på olika sätt med föra människor närmare varandra. De bästa delarna från Tinder, LinkedIn och Pokémon Go användes som grund för UMustBe.

UMustBe kombinerar det nästa från poängerna med Tinder, LinkedIn och Pokémon Go.

De här tjänsterna är bland de bästa inom sina respektive verksamhetsområden. Tinder exempelvis genom tjänstens förmåga att blixtsnabbt bryta isen människor emellan och att föra samman personer med samma intressen. Från spelet Pokémon Go har UMustBe-gänget plockat in fysisk rörelse i kombination med den ögonblickliga bekräftelsen som spelet ger och LinkedIn har bidragit med det affärsmässiga nätverket i form av professionella kontakter.

– UMustBe har som mål att erbjuda en bredd av olika möjligheter att nätverka genom professionella aktiviteter som konferenser. Dessa aktiviteter förenklar ju i sig skapandet av nya kontakter mellan olika aktörer som anställda, arbetsgivare, entreprenörer, forskare och investerare, berättar KTH-studenten Oxana Casu, en av personerna bakom UMustBe.

Hon studerar entreprenörskap och innovationsledning på universitetet och lägger till att syftet med UMustBe bland annat är att få användaren att söka sig bortom hemmet eller arbetsplatsen när det är dags att nätverka.

– Vår intention är att få människor att använda tjänsten på ett fysiskt aktivt sätt. Att på så sätt få dem att dynamiskt engagera sig i andra människor under konferenser, workshop och liknande tillställningar.

Hur har gänget bakom UMustBe då valt att hålla nere informationen till en hanterbar mängd? I appen ska användarna bara exponeras för samma mängd information som de valt att dela med sig av om sig själva.

– Informationen om de andra deltagarna, till exempel på en konferens, kan vara grundläggande saker som namn, kontaktuppgifter och foto. Vill användaren utöka så går det att koppla på färdigheter, gjorda erfarenhet, utbildning, jobbpreferenser och så vidare.

UMustBe var en av 20 vinnare på Venture Cups Top 20-lista 2016. Denna lista publicerades i början av december förra året.

Oxana Casu, Andrei Capastru, Cristian Cartofeanu, Daniel Macrinici och Eugeniu Prodan ingår i UMustBe-gänget.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Oxana Casu på 079 - 042 55 39 eller oxanac@kth.se.