KTH:s rektor Peter Gudmundson invigde OpenLab. (Foto: Marc Femenia)

OpenLab redo för framtiden

Publicerad 2015-02-13

OpenLab invigdes med färgglada band och förväntansfulla samarbetspartners. Nu börjar det tvärvetenskapliga arbetet med att lösa Stockholmsregionens stora utmaningar.

Den officiella invigningen av OpenLab på KTH var öppen för alla och intresset var så stort att stolarna inte räckte till.  Några kindpussar blev det och en hoppfull stämning om vad Openlab ska kunna göra för framtidens Stockholm.

Ivar Björkman, som är verksamhetsansvarig, inledde med att säga att projektet landat och att det nu var dags realisera OpenLab och använda dess potential.

Och landshövding Chris Heister såg fram emot att få hjälp att hitta nya lösningar för ett Stockholm som förväntas växa sex gånger snabbare än Paris. Lösningar både vad det gäller hållbar utveckling, en allt äldre befolkning och framtidens hälso- och sjukvård.

– Jag har varit engagerad i OpenLab från början och jag tror på en samverkan mellan olika discipliner och kompetenser. Det är också bra att studenterna får engagera sig i konkreta samhällsproblem.

Stockholms stads nya skolborgarråd Olle Burell tyckte att det var en ära att få vara på plats och menade att OpenLab var ett bra exempel på samarbete och integration och hoppades på nya spännande vägar för att möta Stockholms växande elevantal.

KTH:s rektor Peter Gudmundson avslutade med att säga att han var glad för OpenLabs goda samarbetspartners. Han påminde också de närvarande om att Multihallen där invigningen ägde rum en gång i tiden var en examinationssal. Nu är det KTH:s närmaste punkt mot citykärnan och en bra plats att välkomna gäster.

– Det är jätteroligt att vi är på plats och äntligen får sätta igång.

Margareta Norell-Bergendahl, vicerektor vid KTH.

På plats var också KTH:s vicerektor Margareta Norell-Bergendahl som är ytterst ansvarig för att OpenLab sett dagens ljus.

Hur känns det?
– Det känns alldeles fantastiskt. Jag har varit med från början och satt fröet, krattat och vattnat. Det har varit en lång väntan med många utmaningar på vägen. Nu är det bara att njuta.

I stället för att klippa invigningsband fick alla samarbetspartners fästa sidenband på en ring. Det blev som en färgglad blomma. Rektor Peter Gudmundson valde ett blått band eftersom det är KTH:s färg.

Text: Gerd Eriksson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se