Plasmafysikguru besöker KTH

NOTIS

Publicerad 2014-09-24

På måndag den 29 september kommer professorn Roy Tobert från University of New Hampshire till KTH. Han är expert på plasmafysisk och kommer att hålla en föreläsning om NASA-projektet MMS, ett projekt som går ut på¨att fyra identiska satelliter i början av mars 2015 kommer att skickas upp omloppsbana kring jorden för att studera fenomenet "Magnetic reconnection".

Professorn Roy Tobert från University of New Hampshire.

KTH ingår i MMS och Göran Marklund, professor i rymd- och plasmafysik vid universitetet, är en av de som bjudit in Roy Tobert. Göran berättar att denna grundforskning är viktig inför framtiden, detta eftersom ökade kunskaper om "Magnetic reconnection" ger bättre förståelse för ett antal problemet på jorden.

– I samband med solstormar och rymdoväder träffas jordatmosfären av intensiva partikelflöden som utöver att alstra intensiva norrsken också kan slå ut satelliter, ge störningar eller avbrott i elkraftsnätet, försvåra GPS-navigering och radiovågsutbredning, samt generera kraftiga jordströmmar som får pipelines att rosta snabbare, säger Göran Marklund.

KTH bidrar till NASA-projektet i form av olika delar (både mekanik och elektronik) till det experiment som ska mäta det elektriska fältet, som i sin tur spelar en  nyckelroll i "Magnetic reconnection".

Föreläsningen ingår i en serie av årliga föreläsningar som ges till minne av KTH-professorn Hannes Alfvén, vilken erhöll Nobelpriset i fysik 1970. Ekonomiskt stöds föreläsningen av Kungliga vetenskapsakademien genom dess Nobelkommitté för fysik.

• När: 29 september, 13:00-14:30.
  • Var: sal E1, Lindstedtsvägen 3, KTH.

Läs mer om forskningen här: www.kth.se/aktuellt/nyheter/nasa-valjer-teknik-fran-kth-1.390600

Peter Larsson