Smart experimenthus för studenter

Publicerad 2014-11-12

Per Lundqvist är med och utvecklar ett unikt studentbostadshus med smarta och energieffektiva lösningar. Han har bland annat forskat på system för energiomvandling och hur man kan göra energianvändning mer effektiv med sikte mot hållbar utveckling.

Professor Per Lundqvist.

Han tar tredje sträckan i KTH:s forskarstafett och börjar med att besvara Maria Håkanssons fråga:

Vilken är den viktigaste förutsättningen för att framtidens energisystem ska bidra till hållbar utveckling?

– Att vi hittar en balans i energisystemet mellan energieffektivisering, stor- och småskalig förnyelsebar energi och nödvändig energilagring. Vi behöver dessutom hitta fungerande affärsmodeller så att hållbara livsstilar och val premieras.

Tack för det. Vad är nästa steg inom din forskning?

– Vi kommer att bygga ett unikt experimenthus på campus med 270 studentlägenheter tillsammans med ett större byggbolag. Det kommer att heta KTH Live-in-lab. Syftet är att snabba upp innovationstakten vad gäller energieffektivisering, byggnadsintegrerad förnyelsebar energi, inomhusklimat, smarta hemlösningar etc.

Vilka är hindren/utmaningarna, om det finns några?

– Utmaningen just nu är att hitta den rätta kreativa kombinationen av projektpartners här på KTH för projektet första fas. Byggnaden ska stå klar till Campus 100 års jubileum 2017. Vi behöver även komma överens med Akademiska Hus om förutsättningarna för bygget men det är på god väg!

Vad ska det användas till?

– KTH Live-in-Lab blir en unik öppen testarena på KTH för innovativ energiteknik, IT och design för både bygg och boendefrågor. Det är omöjligt att säga idag vad det ska användas till! Det är det som är hela grejjen!!! Det blir en spännande resa…

Här är frågan som Per Lundqvist vill ha svar på och skickar vidare:
Om du fick chansen att fullskaligt prova något helt nytt koncept (kan vara en teknik, en process, en apparat, eller en tjänst) som kan tillämpas i stundetbostäder som underlättar för studenter att välja en hållbarare livsstil – vad skulle det vara?

Per Lundqvist är professor i energiteknik och grundutbildningsansvarig på Skolan för industriell teknik och management.

Berättat för: Jill Klackenberg