Veronica Sällemark, Eva Malmström Jonsson, Sten Wetterblad och Karin Wanngård vid invigningen. (Foto: Camilla Cherry)

Startskott för fler studentbostäder

Publicerad 2016-09-09

Med fyrverkeri, gyllene girlanger och musik från Promenadorkestern gick startskottet för byggandet av drygt 230 studentlägenheter som ska hysa över 400 studenter på KTH Campus.

– Som ett av Europas främsta tekniska universitet med höga ambitioner vill vi fortsätta utveckla våra styrkor, där en av dem naturligtvis är våra studenter, sade Eva Malmström Jonsson, prorektor på KTH och en av talarna vid invigningen av byggandet på Teknikringen intill Operahögskolan.

– Vi är djupt tacksamma över detta välbehövliga tillskott av studentbostäder och vill skapa ett levande campus där ett världens mest hållbara campus integreras med stadsmiljön, fortsatte hon.

Sten Wetterblad, regiondirektör på byggherren Akademiska Hus region Stockholm påtalade vikten fler studentbostäder för att Stockholm ska vara en kunskapsregion av högsta klass.

– Det här är ett bidrag  till den regionala satsningen på studentbostäder Sthlm6000+, det vill säga 6000 studentbostäder fram till 2017, sade han

Han fick medhåll av Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholm, som var ett väldigt stolt finansborgarråd och glad att hålla ett tal med anledningen av ytterligare så värdefulla studentbostäder där Stockholm stad vill fördubbla antalet studentbostäder fram till år 2020 från 8 000 i dag.

KTH:s studentorkester bjöd på musik och dans.

Veronica Sällemark, ordförande för Sveriges Studenters Centralorganisation, SSCO, sade att campusnära bostäder är något som efterfrågas av studenterna och hon hoppades att organisationen på sikt inte skulle behöva driva frågan om fler studentbostäder i 120 år till.

Talarna tryckte sedan gemensamt på en knapp, som satte igång pyroeffekter och terpentiner.

Byggandet vid Teknikringen ska utmynna i sex byggnader varav fem blir studentbostadshus och en viks för administration och service. Den sammanlagda arean är omkring 13 000 kvadratmeter och bostäderna består främst av duolägenheter, men även ettor och trippletter kommer att byggas.

Den etappvisa inflyttningen är beräknad att starta i slutet av nästa år och årsskiftet 2018/2019 ska alla studenter ha flyttat in.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se