Stockholmsstudenter får smaka på verkligheten

NYHET

Publicerad 2013-05-21

Nu ska studenter vid Stockholms fyra lärosäten få möjligheten att sätta tänderna i riktigt kluriga och komplexa samhällsproblem. Detta sker genom samarbetet Openlab, ett initiativ som så väl KTH, Karolinska Institutet, Stockholms universitet, Södertörns högskola som Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Länsstyrelsen i Stockholms län står bakom. Konstnärliga uttrycksformer blir ett verktyg för att lyckas.

Verksamhetsansvarige Ivar Björkman berättar om framtiden för Openlab. På huvudet har han en videokamera som han använder för att dokumentera sitt arbete. Foto: Christer Gummeson.

– Genom den breda och djupa kompetens som parterna i Openlab besitter kan vi gemensamt ta oss an stora tvärdisciplinära frågeställningar. Jag tror att detta är mycket attraktivt för studenter, lärare och forskare. Det är också ytterligare ett bevis för den goda samverkan som finns mellan stockholmsuniversiteten och Stockholms stad, län och landsting.

Det säger Peter Gudmundson, rektor vid KTH. Det är också på KTH:s campus vid Vallhallavägen i Stockholm som Openlab rent fysiskt ska ligga. Närmare bestämt på Vallhallavägen 79, precis där T-baneuppgången mynnar ut på campusområdet.

Margareta Norell Bergendahl, en av de KTH-ansvariga för Openlab. Foto: Christer Gummeson.

Openlab syften är flera till antalet. Samarbetet ska bidra till nytänkande och nya ämnesöverskridande sätt att jobba för att möta den växande och hållbara stadens utmaningar och bredda studenternas arbetsmarknad och bidra till ökad anställningsbarhet för studenterna. Men Openlab ska också synliggöra och stärka samarbetet mellan parterna, och öka kompetensförsörjningen från och kvalitén i de olika verksamheterna.

Hur ska detta då gå till? Jo, det huvudsakliga fokusområdet för OpenLab är "Den växande och hållbara staden". En av anledningarna är att många av världens städer expanderar i snabb takt, så även Stockholm. Detta medför ett stort antal utmaningar på framtida hållbara lösningar för bland annat infrastruktur, boende och miljö. Det skapar samtidigt ett ökat behov av nya företag och verksamheter som genom ett dynamiskt, innovativt förhållningssätt kan stödja en önskvärd utveckling för staden och regionen.

– Konkret kommer det att fungera så att exempelvis Stockholms stad eller Stockholms Läns Landsting - och så småningom också företag - formulerar en komplex utmaning som kräver kompetens från flera olika kunskapsfält. Detta innebär att studenter, lärare och forskare från de olika lärosätena behöver samarbeta väldigt konkret i projekten, säger Margareta Norell Bergendahl, en av de KTH-ansvariga för Openlab.

Hon fortsätter med att berätta att uppdragsgivarna kommer att delta i regelbundna uppföljningsmöten och bidra med sin erfarenhet så att lösningsförslag som uppstår verkligen kan komma till nytta.

Samtliga samarbetspartner för Openlab samlade. Foto: Peter Larsson.

– Uppgifterna leder till nya förslag på realiserbara lösningar på sammansatta och komplexa frågor, mer erfarna och attraktiva studenter för arbetsmarknaden men också ett Stockholm som för sin utveckling drar nytta av sina lärosäten. För att nämna några exempel, säger Margareta Norell Bergendahl.

Som verksamhetschef och ansvarig för att bygga upp verkamheten har KTH rekryterat Ivar Björkman, tidigare rektor på Konstfack.

Openlab är en kreativ plattform där akademi och stad möts och löser problem, berättade Ivar Björkman. Foto: Peter Larsson.

– OpenLab är en fantastisk möjlighet att arbeta interdisciplinärt och hitta nya vägar för att lösa problem. Metoden för hur vi gör det blir central för att lyckas och där hoppas jag att det område jag kommer från kan spela en viktig roll. Designmetodik är exempelvis utmärkt verktyg för att få olika kunskapsområden att lösa problem tillsammans, men också andra konstnärliga uttrycksformer kommer spela en viktig roll i problemlösningsprocessen och i att kommunicera för omvärlden den forskning som bedrivs vid våra lärosäten, säger Ivar Björkman.

Han fortsätter med att berätta att Openlabmiljön ska präglas av öppenhet, delaktighet, stöd, uppmuntran, en känsla av att våga misslyckas, att det är högt i tak och empati.

– Ett viktigt skäl till Openlabs existens är att det är viktigt att olika ämnesområden samarbetar, detta då vi människor ofta tenderar att tränas i ett sätt att lösa problem som inte alla gånger leder till den bästa lösningen, säger Ivar Björkman.

Ett annat viktigt skäl till att arbeta tillsammans är att en problemställare ofta har en idé om hur de ser en lösning på sitt problem. På Openlab ska studenterna ifrågasätta allt som har med utmaningarna att göra.

KTH:s rektor Peter Gudmundson inledde frukostmötet. Foto: Christer Gummeson.

Trots att Openlab inte har byggts färdigt är verksamheten redan igång.

– OpenLab fungerar redan, det vill säga det arbetssätt som etableras i och med Openlab. Redan nu arbetar studenterna på Vallhallavägen 79. Invigningen av den ombyggda huset kommer att äga rum direkt efter sommaren 2014, ombyggnad av huset skall ske dessförinnan, säger Margareta Norell Bergendahl.

Idag undertecknades samarbetsavtalet runt Openlab vid en frukostträff där bland andra rektorerna från KTH och KI samt Sten Nordin (Finansborgarråd, M), Torbjörn Rosdahl (finanslandstingsråd, M), landshövding Chris Heister närvarade.

Openlab hittar du här: www.openlab.se

För mer information, kontakta Ivar Björkman på ivar.bjorkman@openlab.se eller Margareta Norell Bergendahl på 08 - 790 80 68 / maggan@kth.se.

Peter Larsson