Storsatsning lyfter matematikforskning

MATEMATIK

Publicerad 2014-03-28

En mångmiljonsatsning på matematikforskning ska flytta fram Sveriges position inom matematik. Totalt uppgår stödet till 160 miljoner kronor under åtta år. På KTH får tre matematikprofessorer del av stödet i det första steget av satsningen.
En viktig del är att knyta yngre utländska forskare till svenska lärosäten. Hälften av det inledande stödet i den delen går till KTH-forskarna Mats Boij, Pär Kurlberg och Anna-Karin Tornberg som får medel att inrätta postdoktor-tjänster inom matematik.
Satsningen går också till etablerade matematiker vid utländska universitet. En av dessa är Lars Andersson, Max Planck Institute for Gravitational Physics, som blir gästprofessor vid KTH.
Satsningen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien och sträcker sig fram till år 2022. Totalt kommer stödet att omfatta 84 framstående matematikforskare. Av dessa har nu 15 tjänster beslutats.
Målsättningen med satsningen är att Sverige ska återta en internationell tätposition, säger Peter Wallenberg Jr, vice ordförande för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, i ett pressmeddelande.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se