Tre KTH-forskare är framtidens forskningsledare

NYHET

Publicerad 2016-12-19

Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, har för sjätte gången i rad utsett något forskningsfinansiären har valt att kalla framtidens forskningsledare. Av de 20 forskare som ingår i programmet och som beviljats 12 miljoner kronor var återfinns tre stycken på KTH.

Shervin Bagheri, forskare vid KTH. Foto: Markus Marcetic.

Programmet är riktat till svenska eller utländska unga forskare, som bedriver forskning på högsta internationella nivå. Bidragsmottagarna får pengar för att bedriva självständig forskning och de förväntas kunna leda ännu större konstellationer i framtiden. Därför ingår också ledarskaputbildning i programmet.

De tre KTH-forskarna som beviljats pengar är Shervin Bagheri, David Broman och Thomas Crouzier.

I år har 255 sökt programmet. Av dessa var 35 procent kvinnor. Av de 20 som nu beviljas bidrag är sju kvinnor, eller 35 procent. Fördelning per forskningsområden är 40 procent inom livsvetenskap, 25 procent vardera inom materialvetenskap och it och tio procent inom teknik för livsvetenskap.

Fördelningen mellan lärosäten är fem anslag till Chalmers, tre till Göteborgs universitet, KTH och Karolinska institutet, två till Linköpings universitet och Stockholm universitet samt en vardera till Sveriges Lantbruksuniversitet och Uppsala universitet. Sedan starten 2000 har totalt 119 stycken forskningsledare utsetts av SSF.

Mer information återfinns här .

Text: Peter Ardell

För mer information om den forskning som kommer att bedrivas, kontaka Shervin Bagheri på shervin@mech.kth.se, David Broman på dbro@kth.se eller Thomas Crouzier på crouzier@kth.se.