Två programmeringspris till KTH-forskare

NOTIS

Publicerad 2012-05-24
Gänget bakom Kattis. Fotograf: David Hill.

I år vann KTH-forskare hela två utmärkelser vid årets upplaga av ACM International Collegiate Programming Contest i Warszawa, Polen.

Det ena priset gick till Fredrik Niemelä (doktorand), Gunnar Kreitz (doktor), Per Austrin (doktor), Pehr Söderman (doktorand), Mikael Goldmann (docent), Emma Enström (doktorand) och Mikael Lagerkvist (doktor) på KTH. Detta för verktyget Kattis.

Kattis byggdes ursprungligen som ett undervisningsverktyg i programmering och har använts i undervisningen på KTH sedan 2005. Det har också använts vid en mängd programmeringstävlingar, bl.a. svenska och nordiska mästerskapen sedan 2007 och VM i programmering sedan 2010 (Det var detta som man fick priset för).

Under 2010 knoppades projektet av i form av företaget Scrool och då började man också bygga rekryteringsverktyg. Bland kunderna finns  bland andra Spotify.

Det andra priset gick till Mats Erixon, Niklas Lind, Roger Sandholm, Fredrik Niemelä (alla från KTH) samt Mattias de Zalenski (tidigare  student på F Aase Knudsen, Høgskolen i Lillehammer). Detta för projektet ICPC Live.

ICPC Live-projektet påbörjades med ett så kallat "Proof of concept" redan 2006 när KTH var värd för VM-kvalet för nordvästra Europa. Målet var att erbjuda livesändning av VM i programmering när KTH stod som värd 2009. Man genomförde detta i sammarbete med Høgskolen i Lillehammer. Det lyckades mycket väl och gruppen har gjort sändningar av tävlingen varje år sedan dess.

Intressant är kanske att man också lyckades med att göra en engelsk-språkig Live-sändning (utan fördröjning) från Kina 2010. Årets sändning över internet hade åtminstone 15 000 tittare.

Här hittar du mer information om Kattis: kth.kattis.scrool.se/

... och här hittar du information om ICPC Live: www.icpclive.com/

Peter Larsson