Snart kan tränaren ersättas av mobilen

Dennis Sturm, forskare på Skolan för teknik och hälsa vid KTH
Dennis Sturm, forskare på Skolan för teknik och hälsa vid KTH, vill hjälpa idrottare att få mer objektiv återkoppling
Publicerad 2011-04-26

Nu ska kajak- och kanotpaddlare prestera ännu bättre - med hjälp av helt vanliga mobiltelefoner. Dennis Sturm, doktorand vid KTH, har tillsammans med en forskarkollega tagit fram en teknik som gör att idrottare mycket enkelt kan mäta sina prestationer med hjälp av mobilen och utifrån denna information förbättra sina insatser.

– En mänsklig tränare är alltid subjektiv i något avseende medan mätvärden konstant är 100 procent objektiva, säger Dennis Sturm, forskare på Skolan för teknik och hälsa vid KTH.

Tekniken han och kollegan Khurram Yousaf tagit fram är ett antal sensorer som sätts fast vid paddlarna och kajaken, och som kommunicerar via bluetooth med ett program utvecklat i Java ME. Detta program körs sedan på en mobiltelefon. Till sin hjälp har Dennis Sturm också haft den svenska proffspaddlaren Björn Granstedt, som testat tekniken.

– Sensorerna mäter bland annat kraft och rörelse, exempelvis paddel- och fotstödskraft samt rörelse framåt. Informationen som erhålls är mycket användbar för bättre träningsresultat, men också vid rehabilitering, säger Dennis Sturm.

Han tillägger att fokus har legat på att göra tekniken så enkel som möjligt att använda. Att mjukvaran är utvecklad i Java ME ska borga för att den kan köras på så många mobiltelefoner som möjligt.

Det finns dessutom stor potential för tekniken inom andra idrotter än rodd.

– Vi har funderat på att applicera tekniken på cykling, löpning, längdskidåkning och skidskytte. Men som alltid är tiden en bristvara, säger Dennis Sturm.

Simuleringar med gott resultat har redan genomförts, och riktiga tester i vatten kommer att genomföras i maj. Då ska tekniken på allvar få visa vad den går för.

Forskningen har fått ekonomiskt stöd av Olympic Performance Centre som bildats av KTH, Gymnastik- och idrottshögskolan och Svenska Olympiska Kommittén.

För mer information, kontakta Dennis Sturm på 08 - 790 48 74 eller dennis.sturm@sth.kth.se.

Peter Larsson