Svenska hundraser korsades med varg

Svensk lapphund är släkt med varg. Foto: Måns Engelbrektsson
Publicerad 2010-05-17

Tidigare DNA-studier från KTH har visat att alla hundar, schäfer så väl som chihuahua, har ett gemensamt ursprung från sydöstra Asien där varg tämjdes till hund. Nu visar samma forskargrupp, i samarbete med Uppsala och Helsingfors universitet, att sedan hundarna kom till Skandinavien så har en del av dem korsats med varg.

– Hundar och vargar har levt åtskilda under historiens lopp. Korsningar mellan dessa verkar ha varit mycket ovanligt, men i Skandinavien har det ändå skett, säger Peter Savolainen, forskare i biologi vid KTH.

Det är bland dagens lapphundar, gråhundar och jämthundar som man ser att varginblandningen har förekommit hos deras gemensamma förfader, men inte bland övriga skandinaviska raser.

Forskarna visar att varginkorsningen skedde för 500 - 3 000 år sedan, och hundraserna ifråga har en mycket hög andel av varg-DNA. Detta tyder på att hundarna som korsats med varg fick egenskaper som var fördelaktiga på något sätt, och konkurerade ut andra hundar.

– Man kan bara spekulera om detta, men förmodligen blev de effektivare som jakthundar, säger Peter Savolainen.

De här hundraserna är utseendemässigt ganska lika varg, men det beror inte nödvändigtvis på varginkorsningen.

– Det finns andra hundraser, till exempel siberian huskey och laika med liknande utseende men som inte verkar ha korsats med varg, säger Peter Savolainen.

För mer information, kontakta Peter Savolainen på savo@kth.se eller 08 - 55 378 335.

Hela forskningsresultatet publiceras i tidskriften Animal Genetics.

Här hittar du artikeln

Peter Larsson