Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

KThx Föredrag: Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas

Välkommen till höstens första seminarium med alumnföreningen KTHX! Föredragshållare är Karl Garme forskare vid Institutionen för farkost och flygteknik på KTH.

Tid: To 2014-09-18 kl 17.30

Plats: Sal D2, Lindstedtsvägen 5

Medverkande: Carl Garme

Exportera till kalender

Karl Garme studerar hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i forskningsprojektet ”Vattenvägen 365”. Projektet är finansierat av Sjöfartsverket och initierades i samarbete med Vattenbussen AB. I projektet ställs frågorna om vattenvägen kan tillföra kapacitet till kollektivtrafiken, jämna ut belastningen på landinfrastrukturen och öka tillgängligheten utan att öka miljöbelastningen. Kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och resor på vatten gör att det går att öka resandet utan en större miljöbelastning som följd. Båtar är både tids- och energimässigt konkurrenskraftiga jämfört med buss.

Karl Garme

Förutsättningarna för vattenburen kollektivtrafik ökar om det vattenburna systemet integreras med landinfrastrukturen och man planerar för vattenburen kollektivtrafik nu och inte bygger bort möjligheterna. Farkosterna skall vara ändamålsenliga och energieffektiva där av- och påstigning går snabbt.

En viktig fråga i vårt klimat är hur vintertrafiken skall hanteras. Vill vi ha effektiva fartyg så medför det lätta konstruktionsmaterial. Behöver båten kunna bryta is, eller räcker det med att den kan färdas runt i kalla vatten? Lätta material klarar en del is och sparar bränsle under sommaren då man inte behöver frakta runt på en tung funktion (stärkt stålskrov). Båtarna bör vara olika stora och man går på och av från sidorna och inte i fören eller aktern.