Tack för mig!

Det här blir mitt andra avslutningsinlägg sedan jag började blogga under KTH:s flagg. Det första skrev jag när jag jobbade som intern, en vecka, på ett litet start-up företag i Kanpur, Indien förra året. I höstas fick jag sedan chansen att, åter igen, börja knappra ned anekdoter och dagliga erfarenheter under mitt sista studieår och det är den tiden som nu har kommit till sitt slut!

Det har varit superkul att få skriva här och jag hoppas att jag kanske har lyckats övertyga någon om att ta steget och rikta siktet ut i världen. Det kanske verkar knepigt att få till ett utbyte eller ett exjobb i ett annat land men det är faktiskt inte så svårt som man tror. KTH har väldigt bra anseende utomlands och man får all hjälp man kan tänka sig av de duktiga personer som jobbar som internationella kordinatorer, med mera.

Till sist vill jag också peka er vidare mot min alldeles egna privata blogg där jag kommer fortsätta att skriva inlägg, lite då och då, och uppdatera om framtida projekt. Som det ser ut nu blir jag, som redan nämnt, förmodligen kvar här ett tag till för att jobba vidare med mitt exjobb. Faktiskt något som jag föredrar och jag känner mig långt ifrån klar med Vancouver och jobbet är jättekul!

Så tack för mig och till er som ska börja plugga på KTH eller kanske redan gör det, lycka till, det är en grym skola!

2014-06-27 13.44.43

Mina framtidsplaner

Nu är det inte många dagar kvar innan jag är färdig som bloggare på KTH. Till slutet av denna månad sträcker sig mitt kontrakt och jag ska skriva samman ett sista inlägg men innan dess vill jag först dela med mig av mina framtidsplaner. Fortfarande är inte allt på det klara och varför är det så?

En anledning, tror jag är, att jag jobbade heltid i över tre år innan jag började på KTH och har höga krav på det jobb som komma skall. Vill hitta något som jag verkligen, verkligen trivs med där pengarna kommer i andra hand. Därför har jag nu som första steg bett om en förlängning här i mitt labb på UBC. Livet i Vancouver är superbra, jag har fortfarande en del arbete kvar på mitt exjobb, och jag älskar den så kallade frihet under ansvar jobbet på universitet ger mig. Frågade om jag skulle kunna stanna till årsskiftet och får se hur det blir med det. Kan tillägga att jag har ett research assistantship just nu som också då skulle förlängas vilket gör att jag inte behöver oroa mig, allt för mycket, över pengar då det är en helt okej månatlig summa.

Efter exjobb, examen, och tiden på UBC, går jag vidare till nästa steg som eventuellt blir som research engineer på Universidad Carlos III i Madrid. Ett jobb jag fått nys om genom en postdoc i mitt labb där ska jag vara involverad inom ultraljudsguidning vid bröstoperationer. Närmre Sverige, jag kan lära mig spanska, och fortfarande förhoppningsvis ha frihet under ansvar. Andra alternativ som också kan bli aktuella är på Ultrasonix i Vancouver (eller någon annan fräck R&D Software Engineering position), Skype i London, eller ett bra företag i Sverige. Om sanningen ska fram trivs jag dock just nu väldigt bra med att jobba utomlands och skulle gärna prova det ett tag till!

Alaska blev Seattle

Sitter återigen i labbet. Har idag satt ihop en outline över hur min uppsats ska se ut då det snart är dags att börja skriva. Alltså de olika delarna; introduktion, bakgrund, metod, experiment, med mera. Kom också fram till att jag måste använda mig av multi-threading i min realtids-implementation, så har börjat fila lite på det, men det kommer förhoppningsvis inte krävas allt för mycket jobb, phew… Min målsättning är att börja skriva i början av nästa månad, efter att jag gått igenom mitt förslag med mina handledare, både på UBC och KTH.

Det ovanstående är kanske inte särskilt intressant. Det jag antar ni vill höra om, är den storslagna Alaskaresa jag och Sebba gav oss ut på i torsdagskväll. Tyvärr måste jag medge att den storslagna resan uteblev men vi gav det i alla fall ett gott försök! Vi åkte norrut i sju timmar och tog oss dryga 30 mil ifrån Vancouver. Under resans gång insåg vi så sakteligen hur överväldigande långt det är till Alaska. Visst, 20 timmar på Google Maps låter kanske inte så illa men… Google ljög. Vägen upp gick igenom bergen på slingriga serpentinvägar och i vissa kurvor körde vi inte snabbare än tio kilometer i timman. Så 30 mil efter avfärd på faktiskt samma plats jag isklättrade i februari, Marble Canyon, slog vi upp tältet och begav oss sedan åter mot Vancouver följande morgon klockan 06:00. Hade vi istället bestämt oss för att tuffa på, vidare mot Hyder och Alaska, hade vi haft 120 mil kvar och säkert 20 timmar till. Plus, vår hyrbil, en pickup-truck med fyra liters motor drog en helt häpnadsväckande mängd bensin.

Dock åkte vi hem igen utan ledsna miner. Både resan upp och ner var supervacker med dalar, enorma berg och tre (!) björnar.  En vacker dag vill jag ta mig upp till Alaska och då, förhoppningsvis, med lite större tidsmarginal (mer än fyra dagar ink. tur och retur resa…) och kanske på en mc eller med färja. Resten av helgen blev kanon med cykling i Lynn Valley, klättring i Squamish, och sist men inte minst en resa till Seattle där vi såg världens första Starbucks, the Space Needle och gränsvakter med bistra miner.

10437339_10152600125249924_8579103980014810616_n

2014-06-21 17.43.01

Hyder, Alaska

Capture

Jepp, ni läste rätt. Idag beger jag mig, tillsammans med Sebba, till Alaska. Vi kör ikväll och återvänder sedan till Vancouver på Söndag, sent… Det blir några mil, närmare bestämt 300. Jag har länge velat åka till Alaska och även fast det inte är särskilt nära så är det ändå en möjlighet. Då jag inte vet säkert om jag kommer få tid i slutet av sommaren blir det därför en intensiv tre dagars tripp och midsommarfirande på en av Nordamerikas största glaciärer, Salmon Glacier. Om vi har tur kanske vi också får se lite grizzlybjörnar. Dom ska nämligen leva och frodas dit vi ska. Hyder är en liten, liten håla precis intill Kanada som till och med saknar gränskontroll! Vi tänker fixera Sebbas GoPro kamera på taket och sedan sätta samman en time-lapse video där vi tar en bild i minuten hela vägen upp till Alaska. Som ni hör är det storslagna planer. Något att berätta för barnbarnen :) Vi får se hur det kommer gå!

2014-06-17 19.25.03

Den skäggige mannen i mitten av bilden är Sebba när han anlände YVR i onsdags.

2014-06-18 16.45.24

Vår hyrbil. En Nissan Frontier 4×4 med en 4 liters motor.

bild

Glass från Dairy Queen. Som McDonalds fast med bara glass! Vi åt den på flaket på vår pick-up truck som riktigt rednecks och åkte sedan till IMAX för att kolla på bio.

Finbesök… Igen!

En kort update innan jag beger mig ut till YVR (flygplatsen här) för att möta upp Sebba. Han är en gammal kompis till mig som kommer på besök i nästan två veckor och har med sig sin mountain bike och sitt alltid lika glada humör! :) Senaste gången jag hade finbesök var i April då mor och far hälsade på. Vancouver gjorde dem verkligen inte besvikna och jag tror att Sebba kommer känna likadant!

Mer än två Kebnekaise på en dag!

Kebnekaise, Sveriges högsta berg, är 2 106 meter högt. Mount Gandalf, 2 389, meter samt Mount Aragorn, 2 435, meter är båda högre, men framför allt, båda besökta utav mig, samt en skön skara folk från outdoorsklubben denna lördag. De två Sagan om Ringen inspirerade bergstopparna ligger nära Pemberton, fyra timmar norr om Vancouver. Vi kom upp sent fredagkväll, slog upp våra tält, och började sedan vandring upp tidigt nästföljande dag. Nedan har jag lagt upp några bilder från helgen. Det jag tyvärr inte lyckades få fastna på bild var älgen jag såg på vägen upp och björnen (!) på vägen ner. Bägge bara ett tiotal meter framför mig när vi kom gåendes på stigen.

Nere, kring där vi parkerade bilarna, spenderade vi några timmar första morgonen med att röja upp sly och buskage kring vägen. Efter en sommar, för några år sedan, med ”hårt” jobb i en bussdepå i Råsta, kände jag mig som hemma med röjsågen!

På andra sidan sjön kan Phelix Hut skådas. Välisolerad med ett 20-tal sovplatser och helt gratis att använda! Jag vill verkligen komma tillbaks i slutet av sommaren då det går att bada i den kristallklara sjön.

På väg upp Mount Gandalf. Scrambling är ordet för detta; när man ömsom klättrar, ömsom vandrar upp för en bergstopp. Det är brantare än vad det ser ut!

På toppen av Gandalf. Trots molnen var det en mäktig utsikt med bergstoppar så långt ögat nådde och gröna dalgångar.

För att kunna återvända till den varma och torra (bägge mina kängor hade oceaner av vatten i sig) stugan var vi tvungna att först passera en bergskam mellan Gandalf och Aragorn. Ta oss upp till toppen av Aragorn också. För att till slut, på andra sidan det berget, kasta oss ner i en brant backe fylld av snö, flera hundra meter lång, och stadigt vandra nedåt utan att sjunka allt för långt ner i den djupa snön.

Söndag, på väg ner till bilarna igen. Efter vår 12 timmar långa vandring den föregående dagen var det skönt med uppehållsväder och nedför. Sagolikt vackert uppe bland bergen!

Min första arbetsintervju i Kanada

Igår så hade jag min intervju på Ultrasonix i staden precis jämte Vancouver, Richmond. Jag cyklade ut dit (en lång cykeltur), anmälde mig i receptionen, och satte mig sedan ner för att vänta på att få träffa företagets software engineering manager Ben. Efter ett litet tag öppnades en dörr och, inte en, utan tre personer kom gåendes emot mig, alla hållandes i kopior av mitt CV. Utöver Ben var det också en annan softwar engineer och deras HR Director. VI slog oss ner i ett konferensrum och jag kände mig lite smått nervös. Allt gick dock bra, dom grillade mig lite mer på mina C++ kunskaper, frågade om mina framtida planer, och försökte väl lära känna mig lite antar jag. Efter en dryg timma var vi klara och dom sa att dom skulle träffa några fler kandidater för att sedan höra av sig. Så vi får se och jag håller tummarna. Detta jobbet skulle dock passa mig som handen i handsken. Software engineer på en R&D avdelning är något jag skulle trivas med att arbeta som!

Det var intervjun det. Ikväll åker jag upp till Phelix Hut, fyra timmar norr om Vanocuver. På 1 800 meters höjd ska vi lära oss glaciärräddning i en av outdoorsklubbens fyra stugor. Detta ska enligt min roommate Steff vara den absolut vackraste av de fyra, så förväntingarna är satta till max :)

2014-06-12 13.52.56

Ultrasonix Medical Corperation

Korsförhörd

Klockan elva idag sa Ben från Ultrasonix att han skulle ringa upp mig för den där telefonintervjun jag skrev om i mitt näst senaste inlägg. Och så sant som det var sagt började min telefon att vibrera exakt klockan 11PM. Jag svarade och hörde en väldigt neutral röst i andra änden säga ”Hello, this is Ben … from Ultrasonix Medical Corperation”. Jag svarade med ett glatt ”Hello” för att då mötas av några sekunders tystnad. Det som följde var sedan ett smärre korsförhör på mina C++ kunskaper. Efter att ha sagt adjö och lagt på luren kände jag mig tvärsäker på att det där, det gick inge vidare. Döm av min förvåning när jag lite senare på eftermiddagen får ett mail av samme Ben där han ber mig komma ut till deras kontor i Richmond för en intervju in person. Ska bli spännande att åka dit och också lite nervöst. Kan tänka mig att telefonförhöret bara var toppen på ett isberg… Så, torsdag klockan två, steg två!