TP-header

Välkommen till Transportplattformen

Transportplattformen

KTH har djup och bred kompetens inom nyckelområden inom transportforskning, som till exempel fordons- och järnvägsteknik, flygteknik, vägteknik, brobyggnad, alternativa drivmedel, trafikteknik och intelligenta transportsystem, transportpolitik och -ekonomi, hållbara transport- och stadssystem samt människa-tekniksystem inom flyg och andra transportslag.

Transportforskning på KTH = 403 forskare, 40 forskargrupper och 18 forskningscentra

Transportområdet knyter även an till andra prioriterade områden på KTH som ICT, material och energi. Syftet med denna plattform är att ytterligare förstärka KTHs forskningsprofil inom transportområdet genom bättre synergier och större tvärvetenskapliga forskningsprogram såväl inom KTH som med akademiska och industriella partner i Sverige och utomlands.

Kalender

  • Inga aktuella kalenderhändelser just nu.
Transport DemoLab

KTH Transport Labs

KTH Transport Labs är ett resurscenter/laboratorie där framtidens hållbara transportlösningar studeras genom implementationsprojekt.

iTRUE

iTRUE

Kommer att ge studenter chans att arbeta med pågående framstående forskningsprojekt och interagera med KTH forskare.

TEDxKTH Transport

TEDxKTH

Se fantastiska presentationer från eventet TEDxKTH Transport!

I andra medier

2014-05-22 VI HAR PROVKÖRT KTH:S PROJEKTBIL

2014-05-19 Ger flyt i trafiken

2013-11-20 Lådcyklar kan minska bilbehovet

2013-11-12 Tågen börjar rulla efter urspårning

2013-11-12 Ministern: Underhållet är eftersatt

2013-11-11 Forskare dömer ut ny t-baneplan

2013-11-11 Är det rätt med trängselskatt på Essingeleden?

2013-11-06 Tuffa miljökrav på stockholmare

2013-11-02 Så påverkar restiden priset på bostäder

2013-10-14 Elbil fattade eld – 75 bilar skadade

2013-10-14 Rekordförsök på minsta möjliga energi

2013-10-31 Långresor förödande för miljön

2013-09-21 Trängselskatt: Fler gränser, högre nivåer, bättre effekt

2013-09-12 Trängselskatt: Fler gränser, högre nivåer, bättre effekt

2013-09-02 Ta cykeln på allvar, politiker

2013-09-02 Kravet: Bygg vätgasstationer

2013-08-19 Farlig räls mellan Stockholm central och Södra station

2013-08-19 Räls sitter lös – risk för tåghaveri

2013-08-19 Rälsen sitter löst i ”getingmidjan”

2013-08-15 Risk för att tågnätet tunnas ut

2013-08-14 Experternas väg till en fossilfri framtid

2013-07-08 Räkna med höjd trängselskatt

2013-07-08 Så tycker partierna om höjd trängselskatt

2013-06-27 Proposal: Increase the maximum charge to SEK 30 (In Swedish)

2013-06-19 Öka kommunalt ansvar för vägar

2013-06-18 Privat infrastruktur ger mer för pengarna

2013-06-14 Trafikförslag får hård kritik

2013-06-12 Spadar och vägar har olika funktion

2013-06-08 Luften i Förbifart Stockholm kan döda 20 bilister varje år

2013-06-07 Norsk flygjätte pressar svenska resebolag

2013-05-28 Forskare: Trafikkaos minst 50 miljoner kronor

2013-05-16 Hur får vi bra fungerande vägar och järnvägar?

2013-04-26 Förslag: trängselavgift på tunnelbana

2013-04-26 Förslaget: Höj priset på SL-resor i rusningen

2013-04-24 Svårigheten att tacka av en båt

2013-04-23 Politiskt ställningskrig skapar inga nya vägar

2013-04-17 Vårdens kontrollsystem bättre för andra områden

2013-04-15 Utreder spårtaxi till Arlanda

2013-04-17 Vårdens kontrollsystem bättre för andra områden

2013-04-08 Fordonsidéer möter industrin

2013-04-03 KTH utvecklar framtidens fordon

2013-03-22 Biltrafiken måste minskas

2013-03-03 Så blir det säkrare att cykla i stan

2013-02-13 Cyklister får mjuk asfalt

2013-02-11 Nu kan Stockholmarna forma sin framtida stad

2013-02-08 Varför slutade stockholmarna cykla efter kriget?

2013-02-01 Saab och KTH satsar på flygforskning

2013-01-29 Regeringen satsar på järnvägsunderhåll

2013-01-09 Intervju med Peter Georén

2013-01-09 När Stockholm byggde bort cyklisterna