Albert Danielsson in memoriam

Publicerad 2014-06-27

På Indek har vi sorg sedan vi nyligen nåtts av budskapet att Albert Danielsson, född 1930, lugnt och stilla somnat in den 26 juni efter en tids sjukdom. Från 1969-1997 var Albert professor vid institutionen för Industriell ekonomi och organisation (INDEK) och ledde institutionens arbete i sin roll som prefekt. Han var i hög grad aktiv på institutionen ända till slutet. Albert Danielsson insåg tidigt att kunskaper i ekonomi var en nödvändig förutsättning för att dagens ingenjörer ska kunna möta de krav som ställs av ett modernt och allt mer internationellt näringslivet. Han var också drivande i att det idag så framgångsrika civilingenjörsprogrammet i  Industriell ekonomi  (I-programmet) etablerades på KTH 1990, ett utbildningsprogram som fortfarande i hög grad bär hans signum. I-programmet vid KTH har utvecklats till en framgångssaga som bygger på Albert Danielsson insikter i vikten av att kombinera tekniska färdigheter med ekonomiska insikter.  Vi som hade förmånen att arbeta med honom känner stor saknad efter en konstruktiv ledarperson och en inspirerande vän.

För medarbetarna vid INDEK,

Pontus Braunerhjelm, prefekt, professor i nationalekonomi

Mats Engwall, professor i industriell ekonomi

Innehållsansvarig:infomaster@itm.kth.se