"Bäst i klassen räcker inte"

Publicerad 2015-12-17

Totalt 195 länder skrev under ett nytt klimatavatal i Paris. Göran Finnveden, professor i miljöstrategisk analys och vicerektor för hållbarhet på KTH kommenterar resultatet av förhandlingarna.

Göran Finnveden.

– Jag tycker att det är ett spännande resultat av mötet. Å ena sidan är det ju inga bindande utsläppsminskningar i avtalet å andra sidan innehåller det en skärpning av ambitionen i och med att man pratar om att begränsa uppvärmningen till under 2 grader. Det är också bra att man ska träffas regelbundet för att kunna höja ambitionen i de frivilliga åtaganden som länderna gör. Kanske kommer man då också att märka att det går lättare att göra utsläppsminskningar än man trott. Sedan tycker jag också att det är ganska fantastiskt att man i dagens värld lyckas komma överens om ett avtal som nästan alla världens länder skriver under på. Det illustrerar ju hur viktigt man tycker att det är.

Kraven på att uppvärmningen inte ska gå över två grader modifierades och man pratade om 1,5 grader. Men hur ska det gå till?

– Ja, det är utmanande. Det innebär att vi tidigare behöver komma ner till noll-utsläpp och kanske också ha negativa utsläpp.

Vilken roll kan forskningen i allmänhet och KTH i synnerhet spela för att detta ska kunna bli verklighet såväl i Sverige som internationellt?

– En stor roll. Forskning och teknikutveckling har en nyckelroll. Det räcker inte med bara forskning, för vi måste göra en massa andra saker också, men det är absolut nödvändigt. Vi behöver ha fram nya lösningar och vi behöver lösningar som är billigare och effektivare. Men det handlar inte bara om teknik. Det gäller också att förstå de socio-tekniska systemen och se till att vi inte får oönskade sidoeffekter.

Ibland framstår det som om mötet handlat mer om pengar och politik än om klimatet. Vad är din bild?

– Ja, politik handlar ju om konfliktlösning och klimatfrågan handlar bland annat om konfliken mellan de som tjänar på utsläpp av växthusgaser och de som drabbas av effekterna av klimatförändringar. Så det finns en politisk dimension av det.

Effektivare sophantering, global koldioxidskatt- vilka ser du som de viktigaste åtgärderna i dagsläget på vägen mot en mer fossilfri vardag?

– Vi måste göra flera saker. Vi behöver göra det dyrare att släppa ut växthusgaser, underlätta för alternativ som är bättre ur klimatsynpunkt, se till att långsiktiga investeringar blir i linje med de långsiktiga målen och satsa på forskning och utveckling. I Sverige är det bland annat trafiksektorn och basindustrin som står inför stora utmaningar. Här räcker det inte med att vara bäst i klassen eller minska utsläppen lite grand utan det behövs ordentliga förändringar.

Berättat för: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se