Statsminister Stefan Löfven besökte KTH:s nyöppnade solkraftslaboratorium. (Foto: Håkan Lindgren)

Löfven kikar på KTH-forskning

Publicerad 2015-02-13

Statsminister Stefan Löfven och Helene Hellmark Knutsson, Sveriges minister för högre utbildning och forskning besökte KTH:s nyöppnade solkraftslaboratorium den 11 februari.

Under en halvtimmes rundvandring fick minsiterduon en snabbkurs och inblick i olika typer av energiteknik.

– Spännande, men jag vill veta mer, sade Stefan Löfven när han kom ut från solkraftslaboratoriet.

Efter rundvandringen följde en diskussion med ett tiotal av KTH:s forskare på energiområdet, som inleddes med att Stefan Löfven ställde frågan om hur vi kan skapa fler jobb genom att kombinera forskning, innovation och företagande.

– Vi har för få produkter och för få företag inom energiområdet, inte minst med tanke på den höga nivån på forskningen, sade han.

Stefan Löfven, Helene Hellmark Knutsson med KTH:s rektor Peter Gudmundson och energiforskaren Wujung Wang i solkraftslaboratoriet.

Att framtiden ligger i att kombinera forskning och företagande var de flesta runt bordet ense om. Det som diskuterades var forskarens roll kontra entreprenörens och vikten av såväl finansiellt som entreprenöriellt stöd när forskning ska omvandlas till företagande – allt oftare på en global marknad.

KTH Innovation nämndes som en viktig bro i den övergången.

– Att utvecklingen inom exempelvis solenergiforskningen gått framåt har inte följts av jobb inom sektorn i proportion till det, konstaterade Björn Laumert, docent.

Semida Silveira, professor i energiteknik, berättade om erfarenheter från projekt bland annat staden Curitiba i Brasilien och Indonesien.

– Med produkter inom vårt område, som ofta är komplexa, är samarbete väldigt viktigt, påtalade hon.

Tidig finansiering och ökad kunskap i hur man skapar ett företag inom akademin, var enligt Stefan Löfven, viktiga punkter att tänka på i regeringens nationella innovationsstrategi.

På väg ut fick KTH.se möjlighet att ställa några frågor:

På KTH pågår ju forskning inom såväl förnybar energi som kärnkraft. Hur anser du att ett universitet långsiktigt ska förhålla sig till politiken när det gäller forskning?
– Grundforskning ska stöttas, vara fri och inte politiserad. Tillämpad forskning är däremot en helt annan diskussion.

Hur ser du på universitetens framtid när det gäller basanslag kontra extern finansiering?
– Vi vill på sikt öka samhällets resurser till forskningen och höja basanslaget. Det var något som den förra regeringen gjorde bra och som vi vill förbättra ytterligare. Det är jättebra att stora företag stöttar forskning, men viktigt att universiteten inte blir för beroende av dem.

Du satt tidigare i KTH:s styrelse – och nu är du här igen. Trivs du extra bra på KTH?
– Jovisst, men självklart besöker jag andra universitet också. Man får ju inte vara bias.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se