AG226V Quality Issues in Urban Planning and Design 10.0 credits
Kursen fördjupar sig i frågor som 'vad är kvalitet?', 'vad kännetecknar goda exempel?' och 'hur avgörs kvalitetsfrågor?' i stadsbyggnad.
Content and learning outcomes
Course contents
Denna vidareutbildningskurs omfattar föreläsningar, studiebesök, övningar, litteraturseminarier, eget arbete och kritikgenomgångar. Det egna arbetet innebär att deltagarna skall skriva en artikel/paper som behandlar kvalitets frågor i stadsbyggnad. Det egna arbetet detaljplaneras i samråd med kursansvariga lärare.
Vi skall i kursen fördjupa oss i frågor som ”vad är kvalitet?”, ”vad kännetecknar goda exempel?” och ”hur avgörs kvalitetsfrågor?” Begreppet kvalitet sträcker sig från estetiska och socio-spatiala dimensioner på den ena sidan över till tekniska egenskaper på den andra sidan. Kvalitet kan vara något som syns, utpekas, upplevs, planeras, kontrolleras, mäts och protokollförs. Begreppet kvalitet har en mångtydig kärna, som behöver preciseras för att bli användbart. Det finns inte några entydiga och slutliga svar på kvalitetsfrågor i stadsbyggnad. Nya fall av god planering och design uppstår hela tiden. Uppfattningar om vad som kännetecknar goda lösningar på planerings- och designproblem i stadsbyggnad varierar också över tid. Oenigheten handlar både om vad kvalitet är och hur kvalitet bör skapas. Denna dubbelhet i begreppsanvändningen kommer att lyftas fram, diskuteras och analyseras i kursen.
Professioner bär på föreställningar om kvalitet. Kunskap om kvalitet förmedlas genom träning, övning och inskolning i yrkeskulturer. Vi har både behov av att veta vad som utmärker goda arbetsresultat och hur man bör gå tillväga för att uppnå önskat utfall, kvalitet i byggd miljö. Ett gott omdöme framstår som önskvärt. Kvalitet är i denna mening länkat till kunskap och praxis i samspel med brukarnas omdöme och acceptans.
Intended learning outcomes
Kursen har tre övergripande syften.
- att ge en introduktion till begreppet kvalitet och visa hur kvalitetsbegreppet tolkas och används i stadsbyggnad.
- att visa och analysera kvalitetsbedömningar i stadsbyggnad.
- att kursdeltagarna genom eget arbetet skall erhålla kunskap om kvalitet i stadsbyggnad som teori och professionell praktik.
Literature and preparations
Specific prerequisites
- Completed upper secondary education (documented) and documented proficiency in Swedish B and English A or equivalent and
- 60 hp/1 year of university studied within the field of Technology, Natural Sciences and Architecture/Urban Planning
Recommended prerequisites
Equipment
Literature
En preliminär kurslitteraturlista ät upprättad. Uppgiften om kurslitteratur kommer att meddelas i samband med kursstart.
Examination and completion
If the course is discontinued, students may request to be examined during the following two academic years.
Grading scale
Examination
- NÄR1 - Attendance, 5.0 credits, grading scale: P, F
- UPP1 - Paper writing, 5.0 credits, grading scale: P, F
Based on recommendation from KTH’s coordinator for disabilities, the examiner will decide how to adapt an examination for students with documented disability.
The examiner may apply another examination format when re-examining individual students.
Other requirements for final grade
Godkänd Uppsats (UPP1; 5 hskp); Godkänd närvaro 80% (NÄR1; 5 hskp).
Opportunity to complete the requirements via supplementary examination
Opportunity to raise an approved grade via renewed examination
Examiner
Ethical approach
- All members of a group are responsible for the group's work.
- In any assessment, every student shall honestly disclose any help received and sources used.
- In an oral assessment, every student shall be able to present and answer questions about the entire assignment and solution.