- Lokalisering, specialisering och handel
- Externaliteter
- Kluster
- Komparativa fördelar
- Handelshinder och friktioner
- Icke-rivaliserande varor
AH2006 Economic Geography 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Viktiga delar av kursen är: statiska och dynamiska komparativa fördelar, rumsliga och lägesspecifika fördelar inklusive specialisering; handel i en och två riktningar, släktskap mellan internationell och interregional handel; spatial prisjämvikt, handelshinder och friktion; intraregionala och regionala flöden av varor och tjänster, specialiseringsmönster och regional transformering; interregional migration och regional ekonomisk tillväxt.
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om regional och interregional ekonomi och teorier avseende innovationer och lokalisering. Kursen ger förmåga att kritiskt analysera ekonomiska problem relaterade till lokalisering, specialisering och handel för regioner av olika typer.
Lärandemål:
Studenten ska kunna strukturera och analysera empirisk data avseende lokalisering och förändringar i geografiska mönster. Dessutom ska studenten kunna modellera och förklara interregionala och internationella handelsflöden.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 120hp därav minst 30hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Brakman, S., Garretsen, H. and van Marrewikj, C., The New Introduction to Geographical Econimics.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Term Paper, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgift, skriftlig tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.