- Direktinvesteringar
- Multinationella företag
- Dynamiska komparativa fördelar
- Produktdifferentiering
- Tilltagande skalavkastning
AH2007 International Economics 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen presenterar olika teoretiska utgångspunkter för att analysera handelsmönster och förändringar i handelsflöden mellan länder. Tillämpade export- och importmodeller för enskilda produkter och produktgrupper introduceras, appliceras och utvärderas. Kursen studerar relationen mellan handel och innovation och kunskap och ekonomiska nätverk. Direktinvesteringar och multinationella företag ges en framträdande roll i kursen. Handelsflödena i modellerna som presenteras härleds från statistka och dynamiska komparativa fördelar, produktdifferentiering, tilltagande skalavkastning och oligopolistisk konkurrens.
Ett mål med kursen är att förse studenterna med analytiska verktyg hämtade från moderna teorier avseende specialisering, internationell konkurrens och handel. Ett annat mål är att bekanta studenterna med applicerbara tekniker för att analysera, mäta och predicera specialisering, handelsflöden och prismönster i den globala ekonomin med dynamiska, komparativa fördelar och tilltagande skalavkastning.
Lärandemål
Studenten ska kunna kombinera ny handelsteori med klassiska teorier om komparativa fördelar och förklara betydelsen av skalekonomier och produktdifferentiering. Dessutom ska studenten ha förmåga att analysera och förklara internationella handelsflöden utifrån både ett import- och exportperspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 120hp därav minst 60hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- Browen, H.P., Hollander, A. och Viacne, J. M. (1999) Applied International Trade Analysis. McMillan
- Krugman, P. (2002) Rethinking International Trade. Cambridge Massachusetts: The MIT Press.
Tillkommande artiklar och material distribueras genom kursadministrationen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Exercises, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgift, skriftlig tentamen
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgift, skriftlig tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.