- FoU och produktivitet
- Teknologispridning
- Teknisk utveckling
- Finansiering av innovationsverksamhet
- Att mäta FoU, teknisk utveckling, innovationer och produtivitet
- Innovationspolicy
AH2011 Economics of Innovation 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ur ett ekonomiskt perspektiv förstå teknologisk utveckling och innovationsverkamheter samt hur de kan transfomeras till högre förädlingsvärde, lönsamhet och tillväxt. Kursen behandlar områden som FoU, innovation, patent och produktivitet, marknader för kunskap och teknologi, marknadsmisslyckanden när det gäller investeringar i kunskap, lokal och global teknologi- och kunskapsspridning samt lärande och innovationssystem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 180hp därav minst 60hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Handbook Of The Economics Of Innovation; Bronwyn H Hall, Nathan Rosenberg, Oxford : Elsevier 2010
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- Inlämningsuppgifter
- Uppsats
- Skriftligt tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.