Hoppa till huvudinnehållet

AH2019 Innovation och entreprenörskap 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AH2019 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Entreprenörens roll i ekonomin
  • Betydelsen av entreprenörskap och innovation för ekonomisk tillväxt
  • Finansiering av entreprenörskap
  • Institutionella aspekter av entreprenörskap
  • Entreprenörskapspolitik

Lärandemål

Syftet med kursen är att ge studenterna en solid kunskap kring de faktorer som främjar entreprenörskap, varför entreprenörskap är viktigt för industriell dynamik, tillväxt och ökat välstånd i en internationaliserad och alltmera globaliserad och konkurrensutsatt ekonomi. Finansiering, riskkapital och policyimplikationer kommer också att behandlas.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Högskolestudier om minst 180hp därav minst 30hp inom matematik/nationalekonomi/ekonomisk styrning samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Parker, S, (2009), The Economics of Entrepreneurship, Cambridge University Press, Cambridge

Baumol, W. (1968), “Entrepreneurship in Economic Theory”, American Economic Review, 56, 64-71.

Baumol, W. J. (1990), “Entrepreneurship, Productive, Unproductive, and Destructive, The Journal of Political Economy, Vol. 98, 5:893-921

Wennekers  S. and R. Thurik, (1999) “Linking Entrepreneurship and Growth“ Small Business Economics 13: 27-55

Baumol, (2005) “Entrepreneurship, Innovation and Growth the David-Goliath symbiosis”, Mimeo, New York University, New York.

Artiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN2 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Kristina Nyström, kristina.nystrom@indek.kth.se