Hoppa till huvudinnehållet

AK2002 God och dålig vetenskap 7,5 hp

Denna kurs ger en tvärvetenskaplig inblick i kvalitetsfrågor med anknytning främst till naturvetenskapen. Den handlar om gränsen mellan vetenskap och pseudovetenskap.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan AK2002 (VT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ges i form av föreläsningar en kväll i veckan på fysikum, Stockholms universitet. Den arrangeras i samarbete mellan fysikum, Stockholms universitet och Avdelningen för filosofi, KTH.

Kursen består av föreläsningar som hålls av specialister inom olika områden. Följande lista över föreläsningsteman är preliminär:

  • Vad är vetenskap?
  • Att skilja mellan vetenskap och ovetenskap
  • Hur slumpen kan lura oss
  • Källkritik
  • Kontrollsystemet inom vetenskapen (peer review m m)
  • Evolutionen - hur vet vi att den ägt rum?
  • Kreationismens argument
  • Klinisk prövning
  • Kvacksalveriet och vetenskapen
  • Big Bang - hur kan vi veta något?
  • Evighetsmaskiner - kan vi veta att de är omöjliga?
  • Fysik och mystik
  • Astrologi, en kritisk granskning
  • Slagrutor, en kritisk granskning
  • Konsten att luras - om fusk och pseudovetenskap
  • Vetenskapen i massmedia

Lärandemål

Kursen syftar till att ge

  • en orientering om vad vetenskaplighet är, med särskild tonvikt på naturvetenskap,
  • grundläggande redskap för att kunna skilja mellan god och dålig vetenskap,
  • en orientering om några vanliga pseudovetenskapliga skolbildningar och teorier, och hur de avviker från god vetenskap.

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna diskutera vetenskaplighet och vetenskaplig kvalité ur ett filosofiskt perspektiv,
  • utifrån experimentrapporter kunna granska den metodologiska kvalitén i experimentella studier,
  • kunna redogöra för grunderna i de vanligaste pseudovetenskapliga teorier som har spridning i vårt samhälle, och kunna förklara på vilka sätt dessa ej uppfyller krav om vetenskaplighet,
  • känna till och kunna resonera kring orsaker till pseudovetenskapers spridning och popularitet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknik eller det naturvetenskapliga området samt Svenska B/ Svenska 3 och Engelska B/ Engelska 6 eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Universitetsstudier motsvarande 120 hp.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast fyra veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Skriftlig tentamen (TEN1; 7,5p)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jesper Jerkert, jerkert@kth.se, 08-7909551

Övrig information

Kursen ges under kvällstid. Gammal kod:1H1602