Hoppa till huvudinnehållet

BB2530 Mikro och nanoteknologier inom bioteknologi 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan BB2530 (VT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens övergripande mål är att ge en god insikt i de principer och metoder som används inom nanobioteknik. Samt förståelse för deras inneboende möjligheter och begränsningar att lösa framtidens problemställningar. Många exempel på olika applikationer kommer att ges. Studenterna kommer att i grupp få lösa ett problem med användande av nanobioteknik och presentera inför hela gruppen.

Lärandemål

Nanobioteknikär kombinationen av mikro och nanoteknik och bioteknik. Detär ett nytt och snabbt växande område med många möjligheter att använda avancerad teknik för att studera biomolekyler och hela system som t ex celler.

Efter avslutat kurs ska du kunna:

  • beskriva "Lab on chip" konceptet
  • redogöra för tillverkningsmetoder och material inom nanobioteknik, dess fördelar och nackdelar
  • utifrån en given problemställning välja mest lämpade material och design på mikro och nanostrukturer
  • beskriva några olika mikrofluidik baserade system inom biologi och redogöra för fördelarna och nackdelarna med mimiaturisering jämfört konventionella metoder

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För programstuderande krävs:
Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 100 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade. I de 150 poängen skall ingå avklarade kurser motsvarande minst 20 hp matematik, numeriska metoder, data, varav minst 5 hp utgörs av numeriska metoder och data, 20 hp kemi där även kurs i kemisk mätteknik kan ingå samt 20 hp bioteknik eller molekylärbiologi

För fristående studerande krävs:
Totalt 20 högskolepoäng (hp) inom biokemi, mikrobiologi och genetik/molekylärbiologi. 30 högskolepoäng (hp) kemi, samt totalt 20 högskolepoäng (hp) inom matematik och programmering, samt bioinformatik 3,5 högskolepoäng (hp) och statistik 3,5 högskolepoäng (hp) eller motsvarande, samt dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Boken Introduction to BioMEMS, 2012, by Albert Folch
Föreläsnings material och vetenskapliga artiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB2 - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Bioteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd